شیر مادر و شیر خشک

همه چیز در مورد از شیر گرفتن نوزاد ، معرفی بهترین روش و بهترین زمان

از شیرگرفتن نوزاد -داروچی (3)

 

از شیر گرفتن نوزاد! یکی از مراحل تعذیه‌ای مهم در کودکان!

شیر دادن به نوزاد یکی از لذت بخش ترین کارهای مادرانه است که می‌تواند باعث ایجاد حس آرامش و امنیت برای مادر و نوزاد شود. تغذیه با شیر مادر علاوه بر رفع نیاز عاطفی ، باعث رفع نیاز جسمی از مواد مغذی نیز می‌شود.

اما شیردهی به نوزاد با شیر مادر ، دارای بازه مشخصی بوده و بعد از این بازه باید کودک کم کم ابتدا با مواد غذایی کمکی و سپس تنها با مواد غذایی تغذیه شود. که به این کار از شیرگرفتن نوزاد گفته می‌شود. 

اما سوالی که برای اکثر والدین به وجود می‌آید سوالات زیر است:

تا کی باید به نوزاد شیر بدهیم؟

به جای شیر باید چه ماده غذایی به کودک بدهیم؟

از شیر گرفتن نوزاد چه قدر طول می‌کشد؟

چگونه کودک یا نوزاد خود را از شیر بکشیم؟

بعد از ، از شیرکشیدن نوزاد باید چه کنیم؟

در این مقاله کارشناس مربوط به تغذیه کودک آمده است که به تمامی این سوالات به خوبی پاسخ دهد تا والدین بتوانند به راحتی از این مرحله عبور کنند.

در ادامه با داروخانه داروچی همراه باشید.

معمولا غذاهای جامد به صورت آهسته و به رژیم غذایی کودک اضافه می‌شود تا نیازهای وی را برآورده کند.شیردهی نسبی با شیر مادر تا حداقل 12 ماهگی نوزاد توصیه می‌شود.و پس از آن با توجه مادر و نوزاد باید ادامه پیدا کند.

بهترین زمان از شیر گرفتن نوزاد

فهرست مطالب

شیردهی جزئی با نام تغذیه با شیرمادر تعریف می‌شود.که همان طور که گفته شد تا سن 6 ماهگی ادامه پیدا می‌کند.

بهترین مواد جایگزین برای از شیر کشیدن کودک

بعد از سن 6 ماهگی به مرور زمان مواد مغذی دیگری نیز به آن اضافه می‌شود که از متداول ترین آن می‌توان به موار زیر اشاره کرد:

  • گوشت های پوره شده نرم،
  • سرلاک نوزاد
  • میوه ها و سبزیجات پوره شده

نکته : پزشکان و متخصصان تغذیه استفاده از شیر گاو و آب میوه را تا زمانی که نوزاد به سن حداقلی 12 ماهگی نرسیده است، توصیه نمی‌کنند.

در این مقاله، ما از اصطلاح “شیر مادر” برای اشاره به تغذیه نوزاد از سینه مادر استفاده می کنیم.«از شیر گرفتن» به روند تدریجی قطع شیردهی اشاره دارد.

فرآیند از شیر گرفتن

از شیر گرفتن نوزاد چیست ؟

از شیر گرفتن به عنوان جایگزینی تدریجی شیر مادر با سایر منابع تغذیه تعریف می شود.

چه زمانی باید از شیر بگیرم؟  

 از شیر گرفتن ممکن است توسط مادر  یا فرزند آغاز شود یا ممکن است یک تصمیم مشترک باشد. اکثر کودکانی که از شیر خود جدا می‌شوند این کار را بین دو تا چهار سالگی انجام می‌دهند.

غیر معمول است که نوزاد کمتر از 12 ماه خود را از شیر بگیرد.مدت زمان از شیر گرفتن از کودکی به کودک دیگر متفاوت است.برخی از کودکان به سرعت از شیر گرفته می شوند در حالی که برخی دیگر ماه ها طول می کشد.تا کاملا از شیر گرفته شوند.

آیا باید از شیر بگیرم؟

 دلایل احتمالی زیادی برای تمایل به از شیر گرفتن وجود دارد، اگرچه به ندرت انجام این کار ضروری است.

با توجه به این که عدد سنی خاصی وجود ندارد که طبق آن کودک باید از شیر گرفته شود. از طرفی ادامه شیردهی برای رشد کودک و کادر زیان آور نیست.

به گفته سازمان بهداشت جهانی بهتر است ، شیردهی نسبی تا دوسال یا بیشتر ادامه پیدا کند. زیرا مزایا تغذیه با شیرمادر تا زمانی که شیردهی ادامه داشته باشد ، ادامه دارد.

حتی بعضی از مزایای آن بعد از قطع شیردهی نیز باقی می‌ماند.

از شیرگرفتن کودک -داروچی (2)

مسائل مربوط به شیردهی و از شیر گرفتن نوزاد

بارداری و شیردهی

شیردهی روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری نیست.اکثر افراد می‌توانند حتی در دوران شیردهی در سه ماه اول پس از زایمان باردار شوند.

در صورت بروز بارداری ،در صورت تمایل مادر می‌تواند به شیردهی ادامه دهد. با این حال ، مادر باید برای رفع نیازهای بدنی خود ، جنین و کودک شیرخوار باید میزان کالری دریافتی خود را چندین برابر کند.

البته این امر در مواقعی واجب است که شیردهی انحصاری باشد یا به بیان دیگر کودک جز شیرمادر ، ماده غذایی دیگری را دریافت نمی‌کند.

از شیر گرفتن و احساس گناه  

با توجه به این که شیردادن مادر به فرزند ، باعث به وجود آمدن یک پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد می‌شود. شیردهی می‌تواند یکی از لذت‌های مادر شدن باشد.

به همین دلیل ، از شیر گرفتن نوزاد می‌تواند باعث از بین رفتن یا کاهش این لذت شده و احساس غم و اندوه غیر منتظره‌ای را به همراه داشته باشد.

 حتی در بعضی از مادران با از شیر گرفتن نوزاد ، احساس گناه به آن‌ها دست می‌دهد. اگر چه این واکنش طبیعی بوده و با متقاعد سازی ، مادر می‌تواند با این احساس کنار بیاید.

در طول فرآیند از شیر گرفتن، کودک شما ممکن است به توجه بیشتر و همچنین مدت زمان بیشتری برای در آغوش گرفتن نیاز داشته باشد. این امر سبب آسودگی عاطفی برای نوزاد و مادر می‌شود.

بروز احساسات عاطفی و انجام رفتارهای عاطفی می‌تواند به راحت تر شدن امر از شیرگرفتن کودک کمک بسیار زیادی کند.

چگونه از شیر بگیرم؟

چگونه باید کودک را از شیر بگیریم؟

هنگامی که مادر و فرزند آماده از شیرگرفتن هستند و تصمیم به این کار گرفتند باید به دنبال بهترین و مناسب ترین راه باشند. با توجه به عادات رفتاری مختلف در مادران و فرزندان ، چندین روش برای این کار وجود دارد.

راه اول :

اولین گزینه این است که هر دو تا پنج روز یک بار شیردهی را به تدریج حذف کنید.

راه دوم :

روش‌ دیگر برای از شیر گرفتن شامل کوتاه کردن آهسته دفعات شیردهی یا طولانی کردن فاصله بین دفعات است.

راه سوم:

ممکن است مادر بتواند از شیر دادن به کودک در طول روز اجتناب کرده و در طول شب این کار را انجام دهد. اگر مادر قادر به کشیدن شیر خود نبوده و باید از کودک خود دور باشد (مثلا در حین کار یا رفتن به مدرسه) ممکن است ، این روش گزینه بسیار مناسبی باشد.

راه چهارم:

شیردهی در ساعات ظهر و وسط روز می‌تواند یک راه حل مناسب برای از شیرگرفتن باشد.

با توجه به این که وعده غذایی در زمان اول صبح و در آخر شب با راحتی بیشتری همراه است ، کودک به این وعده علاقه مندی بیشتری دارد.از این رو حذف این وعده غذایی برای وی ، سخت تر خواهد بود.

به همین دلیل مادر باید سعی کند ، کودک را ابتدا به شیردهی در ساعات وسط روز عادت دهد و سپس به تدریج اقدام به حذف این وعده غذایی کند.

از شیرگرفتن نوزاد -داروچی (1)

مشکلات مربوط به از شیر گرفتن نوزاد

در زمان از شیرگرفتن نوزاد ، مادر باید کاملا به رفتارهای بدنی خود دقت کرده و هر نشانه‌ای را جدی بگیرد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشانه‌ای از درد
  • بروز قرمزی یا حساسیت

زیرا این موارد گاها نشان دهنده بسته شدن مجاری خروج شیر بوده و می‌تواند نشان دهنده بروز عفونت (ماستیت) باشد.

اشاره لینک به مقاله مشکلات شیردهی

قطع شیر دادن به یکباره توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است با مشکلاتی همراه باشد که گاها این مشکلات ساده و گاهی دردسر ساز می‌شوند. از جمله این مشکلات می‌توان به مواردی همچون پف کردن سینه ، یا ورم پستان اشاره کرد.

در صورت بروز این مشکلات به دلایل پزشکی و یا غیر پزشکی ، فورا شیردهی متوقف شده و باید چندین بار در روز ، شیر با استفاده از شیردوش دوشیده شود.

این کار باید تا زمانی ادامه پیدا کند که سینه به حالت عادی خود برگردد و مادر احساس راحتی کرده و همانند قبل شروع به شیردهی کند.

نکته : بهتر است مادر برای دوشیدن شیر ، منتظر پر شدن سینه خود نباشد زیرا ممکن است این کار باعث ایجاد درد در ناحیه سینه شود. پوشیدن یک سوتین مناسب می‌تواند از بروز احساس درد در نوزاد جلوگیری کند.

مقاله پمپ کردن شیر مادر (شیردوش)

شیوه درست دوشیدن شیر با استفاده از دست :

دست خود را به شکل c نگه داشته و شست خود را در بالا نگه دارید.

انگشت شست خود را به آرامی روی سینه خود فشار داده و به سمت قفسه سینه برگردید.

سپس، انگشت شست و انگشتان خود را به سمت نوک پستان بچرخانید.شیر مادر باید از نوک پستان خارج شود.

این کار را در حالی که دست خود را در کل سینه حرکت می دهید ادامه دهید.

از-شیرگرفتن-نوزاد-شیوه شیر دوشیدن

برای خرید انواع شیشه شیر می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

استفاده از بطری یا فنجان

برای شیردهی به کودک می‌توان بسته به سن وی از یک بطری و یا یک فنجان برای شیردهی مستقیم استفاده کرد.

بهتر است در کودکان زیر 6 ماه از شیشه شیر برای شیردهی استفاده کرد.

برای کودکان بین 6 تا 12 ماه می‌توان از شیشه شیر و یا فنجان استفاده کرد.

در حالی که در کودکان بالای 12 ماه می‌توان از یک فنجان استفاده کرد. 

استفاده از فنجان برای از شیرکشیدن نوزاد ، با مشکلات احتمالی همراه است از جمله افزایش خطر پوسیدگی دندان ، دشواری در رها کردن شیشه شیر به ویژه در شب.

به همین دلیل استفاده از یک قمقمه دارای دو دسته و یک درب گیره دار می‌تواند گذینه مناسب تری باشد.

اگر برای تغذیه نوزاد یا کودک از شیر دوشیده شده مادر استفاده شود ، تغذیه اولیه ممکن است راحت تر باشد.

با توجه به این که شیر مادر شیرین تر از شیر خشک است و دارای طعم آشنایی برای نوزاد است. کودک تمایل بیشتری به خوردن آن دارد. حتی اگر در شیشه شیر یا فنجان باشد.

باید در نظر داشت ، برای کودکان بزرگتر از 12 ماه می‌توان از شیر گاو به جای شیر خشک استفاده کرد.

لینک به مقاله شروع غذای جامد در نوزاد

از شیرگرفتن بچه با شیشه شیر-داروچی (4)

نکات مربوط به تغذیه در هنگام از شیرگرفتن نوزاد

در هنگام خواب نباید شیشه شیر در دهان کودک قرار بگیرد. این امر احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.

هنگام شیردهی نسبی، مادر باید سعی کند قبل از اینکه کودک گرسنه و بی تاب شود، سینه را به او دهد.

پس از شروع شیردهی با شیشه، برخی از نوزادان از شیردهی ناامید می‌شوند زیرا جریان شیر از سینه به اندازه یک شیشه شیر سریع نیست.این ممکن است با انتخاب یک نوک بطری با جریان آهسته مختل شود.

پیشنهاد دیگر این است که مادر شیردهی به کودک را با بطری مشغول کند تا شیر دادن حداقل 10 تا 15 دقیقه طول بکشد، مانند یک جلسه شیردهی.

زندگی پس از شیر گرفتن

همزمان با از شیرگرفتن نوزاد ، ممکن است مادر نیز متوجه تغییراتی در خود، به ویژه در ناحیه سینه‌های خود کند. زیرا به مرور زمان سینه‌ها کم کم شروع به کوچکتر شدن می‌کنند.

در اکثر افراد ، اندازه سینه بزرگتر از زمانی که هنوز شیردهی را شروع کرده‌اند باقی می‌ماند.

در بعضی از افراد علائم کششی مشابه آنچه در دوران بارداری روی شکم خود دارند، خواهند داشت.اینها به مرور زمان به نواحی رنگ پریده و نقره ای محو می شوند.

هنگامی که شیردهی به طور کامل متوقف شود، سینه‌های مادر تولید شیر را متوقف می‌کنند.

البته باید به این نکته توجهد کرد ، که حتی پس از قطع شیردهی، ممکن است تا چند ماه یا چند سال شیر در سینه‌ها وجود داشته باشد.

ممکن است گاهی مادر متوجه قطرات شیر شود یا بتواند قطره‌های شیر را با دست بیرون بیاورد.

اگر سینه مادر بعد از از شیرگرفتن ، دردناک ، سفت یا قرمز شد ، ممکن است نشان دهنده مسدود شدن یا عفونی شدن مجاری خروج شیر باشد و باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

نکته : از آنجایی که مادر دیگر شیر تولید نمی‌کند. برای حفظ وزن بدن خود ، باید کالری کمتری مصرف کند تا باعث افزایش وزن نشود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *