شیر مادر و شیر خشک

مزایا شیر دهی برای مادر و فرزند ، همه چیز در مورد شیردهی مادر

تصمیم برای شیردهی-مزایا-داروچی (7)

شیر مادر تقریباً برای همه نوزادان منبع تغذیه بهینه و مناسبی است.  اساساً تمام نیازهای تغذیه‌ای نوزادان را تا تقریباً شش ماهگی که معمولاً غذاهای جامد به رژیم غذایی اضافه می شود، برآورده می‌کند.

 شیر مادر همچنین فواید سلامتی مهمی برای نوزادان نارس دارد. و می‌تواند نیازهای وی را بدون مشکل و به خوبی پاسخگو باشد.

در این مقاله از داروخانه داروچی ، در مورد مسائل مربوط به شیردهی صحبت می‌کنیم. از جمله موارد زیر :

مزایای شیردهی و چگونگی آمادگی برای شیردهی

فهرست مطالب

سایر جنبه‌های شیردهی به طور جداگانه

در این مقاله، ما از اصطلاح “شیر مادر” برای اشاره به تغذیه نوزاد در سینه یا سینه استفاده می کنیم. بسیاری از مزایای شیردهی را می‌توان با تغذیه شیر دوشیده شده (پمپ شده) انسان با شیشه به دست آورد.

چرا تغذیه با شیر مادر مهم است؟

تغذیه انحصاری با شیر مادر (یعنی فقط دادن شیر مادر و بدون شیر خشک یا سایر غذاها) تقریباً برای شش ماه اول زندگی توصیه می شود.

 پس از این مدت، متخصصان توصیه می کنند که شیردهی را حداقل تا یک سال اول باید ادامه داد. علاوه بر آن از غذاهای جامد مکمل نیزاستفاده شود.

 بسیاری از افراد پس از سال اول شیردهی را انتخاب می کنند و برخی از مزایای آن در این دوران ادامه می‌یابد.

فواید و مزایای شیردهی

شیردهی فواید و مزایای مهمی برای مادر و کودک دارد. بسیاری از خانواده‌ها و والدین از شیردهی بهره‌مند می‌شوند که دلیل آن صرفه جویی در هزینه و راحتی شیردهی است. در ادامه با مزیت‌های شیردهی بیشتر آشنا می‌شود:

فواید  شیردهی برای نوزاد  

 برخی از فواید کوتاه مدت شیردهی برای نوزادان عبارتند از:

  • عملکرد بهتر دستگاه گوارش (معده روده) و محافظت در برابر عفونت‌های دستگاه گوارش که می‌تواند باعث استفراغ و اسهال شود.
  • کاهش خطر عفونت های تنفسی، خس خس سینه، عفونت گوش و عفونت های مجاری ادراری
  • کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
  • اگرچه ثابت نشده است، شواهد نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر فواید طولانی مدت متعددی نیز دارد، از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1، بیماری التهابی روده و برخی مشکلات دندانی و احتمالاً کاهش خطر چاقی، آلرژی، و برخی سرطان های دوران کودکی 
تصمیم برای شیردهی-داروچی (4)

فواید شیر دهی برای مادران

شیردهی علاوه بر داشتن فواید متعدد برای نوزادان و کودکان ، دارای فواید و مزایای زیادی برای مادران نیز می‌باشد. این فواید در مادرانی که برای تغذیه نوزاد خود از شیر خود استفاده می‌کنند به نسبت مادرانی که برای تغذیه از شیرخشک استفاده می‌کنند، بیشتر است:

از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به کاهش میزان دست دادن خون پس از زایمان ، شیردهی به انقباض رحم کمک می‌کند.. این امر خونریزی رحم را کاهش می دهد.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان، فشار خون بالا و دیابت نوع 2

فواید شیردهی برای خانواده  

استفاده از شیر مادر برای تغذیه نوزاد، برای خانواده نیز دارای فواید زیادی است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم:

  • کاهش هزینه برای تغذیه نوزاد

در ایالات متحده، برای کسانی که از کمک های عمومی برای خانواده خود از طریق برنامه ویژه تغذیه مکمل برای زنان، نوزادان و کودکان (WIC) دریافت نمی کنند، شیر خشک و لوازم شیشه شیر معمولاً حدود 1000 تا 2000 دلار هزینه دارند.

که دو تا سه برابر هزینه معمول لوازم شیردهی و تغذیه مادر است.

 صرفه جویی در هزینه های تغذیه با شیر مادر نسبت به درآمد خانواده برای خانواده‌هایی که در کشورهای کم درآمد زندگی می کنند حتی بیشتر است.

  • پس انداز دیگر

علاوه بر پولی که با نخریدن شیر خشک پس انداز می شود، پس انداز دیگری نیز از داشتن کودک سالم تر حاصل می‌شود. این امر هزینه مراقبت های بهداشتی و همچنین مدت زمانی را که والدین از محل کار برای مراقبت از نوزاد بیمار نیاز دارند کاهش می دهد.

پرسش های متداول

اکثر افراد می توانند در هنگام شیردهی کاملاً راحت باشند.

 ممکن است در نوک سینه‌های خود احساس نیشگون گرفتن یا درد داشته باشید، اما در اکثر موارد، این مشکل را می‌توان بلافاصله با تنظیم «چفت» دهان نوزاد روی نوک پستان برطرف کرد.

 ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا مشاور شیردهی می‌تواند نحوه تنظیم دهان نوزاد را به شما نشان دهد. 

معمولاً این کار شامل قرار دادن نوک پستان به بینی کودک یا بالاتر در دهان او و دورتر کردن فک پایین و زبان کودک از زبان کودک است. در هنگام تنظیم کردن نوک سینه مهم است که چفت را تا زمانی تنظیم کنید که نوک سینه راحت باشد تا از فشردن یا مالش نوک پستان خودداری کنید و همچنین شیر راحت‌تر جریان یابد.

در حین چفت کردن دهان، دهان نوزاد یک مهر و موم محکم در اطراف نوک پستان و بیشتر ناحیه آرئول (پوست تیره اطراف نوک سینه) ایجاد می‌کند. 

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد کودک شما چفت خوبی دارد عبارتند از:

  • لب های بالا و پایین کاملا باز هستند (مانند خمیازه بزرگ).
  • لب پایین به سمت بیرون در برابر سینه چرخیده است.
  • چانه سینه را لمس می کند و بینی نزدیک سینه است.
  • گونه ها پر است.
  • زبان در حین لچ کردن از لب پایینی خارج می شود و در طول شیردهی زیر هاله ی چشم می‌ماند.
  • شما و کودکتان در دوران شیردهی کاملاً راحت هستید. ممکن است کمی کشش و فشار را احساس کنید، اما مالش نوک پستان یا دردی را احساس نکنید.

گاهی ممکن است به دلیل پر شدن سینه ها (میزان بیش از حد شیر) درد در سینه های خود احساس کنید. 

بزرگ شدن یا تورم و حساس شدن سینه‌های شما تقریباً دو تا چهار روز پس از زایمان انتظار می‌رود و نشانه آن است که بدن شما به جای قطره‌های آغوز در حال انتقال به تولید اونس شیر است.

 برخی از عفونت ها یا شرایط سینه نیز می توانند باعث درد سینه یا نوک سینه شوند. که بیان کردن مشکل نزد پزشک می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان باشد.

تصمیم برای شیردهی-داروچی (1)

نوزادان تازه متولد شده سالم به راحتی و مکررا برای تغذیه بیدار می شوند، صرف نظر از اینکه از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می شوند. اکثر نوزادان 8 تا 12 بار در 24 ساعت شیر می دهند، از جمله چندین بار در طول شب. اگرچه این می تواند برای شما خسته کننده باشد، اما به یاد داشته باشید که برای نوزادی که به راحتی از خواب بیدار می شود و به طور مکرر شیر می دهد کاملا طبیعی است. کودک شما با افزایش سن برای مدت طولانی تری می خوابد. برخی از نکات برای مقابله با خستگی در جدول نشان داده شده است . تغذیه نوزاد به غیر از شیر مادر به خواب بیشتر کودک کمک نمی کند و همچنین ممکن است میزان شیر شما را کاهش دهد.

تصمیم برای شیردهی-مزایا-داروچی (5)

نکاتی برای کنترل خستگی در مراحل اولیه شیردهی

 

برنامه ریزی و مراقبت از خود

برای جبران وقفه خواب شبانه، هر زمان که ممکن است، برای چرت زدن و استراحت در طول روز برنامه ریزی کنید.
“ایستگاه‌های تغذیه” را در اطراف خانه خود راه اندازی کنید. اینها باید شامل مواد تعویض پوشک و همچنین هر چیزی که ممکن است در دوران شیردهی به آن نیاز داشته باشید، مانند آب، تنقلات، وسایل مطالعه یا موسیقی باشد. این کار هر جلسه شیردهی را آسان تر و آرامش بخش تر می‌کند.
سعی کنید زیاد کار نکنید. فعالیت هایی را که به شما احساس خوبی می دهند اولویت بندی کنید. این مورد ممکن است شامل صحبت با خانواده یا دوستان، بیرون رفتن، یا دوش گرفتن و یا حمام بدون وقفه باشد.

تکنیک های تغذیه

به کودک خود اجازه دهید هر زمان که علائم گرسنگی را نشان می دهد، شیر بخورد، نه طبق برنامه. این به عنوان تغذیه “به نشانه” یا تغذیه پاسخگو شناخته می شود.  نوزادان اغلب در یک دوره کوتاه چندین بار شیر می‌خورند و به دنبال آن یک دوره خواب طولانی‌تر می‌خورند، این مورد تا زمانی که حداقل 8 بار در 24 ساعت به خوبی شیر بخورند، مشکلی ندارد.
در هر نوبت شیردهی، کودک خود را تشویق کنید تا زمانی که سیر و راضی به نظر برسد شیر بنوشد، به جای شیر دادن به مقدار کمتر (میان وعده).  نشانه‌هایی که نشان می‌دهد کودک احساس سیری و رضایت می‌کند، بازوهای شل یا «شیر مست» به نظر می‌رسد.
اگر کودک در حین شیر خوردن خواب آلود است، محرک‌هایی مانند تعویض پوشک او ، آروغ زدن یا ماساژ را انجام شود.  این موارد کودک را تشویق می‌کند که هوشیار بمانند و به اندازه کافی شیر میل کند تا به خوبی سیر شوند.  هوشیار نگه داشتن نوزاد به او کمک می کند تا تمام شیر را از حداقل یک سینه خارج کند و این به مادر کمک می‌کند تا میزان شیردهی اولیه خود را حفظ کند.
در طول شیردهی، می‌توانی از تکنیک‌هایی برای کمک به نوزادتان برای دریافت شیر بیشتر استفاده کرد، از جمله فشرده‌سازی ملایم سینه برای تحریک تخلیه شیر.  این کار به کودک کمک می‌کند تا شیر را کامل بخورد، بنابراین ممکن است قبل از بیدار شدن دوباره برای شیر خوردن، کمی بیشتر بخوابد.  همچنین می‌توان پس از شیر خوردن مقداری شیر را با دست بدوشید تا سینه‌ها برای تولید شیر بیشتر تحریک شوند.

پشتیبانی از طرف شریک و دیگران

مادر می‌تواند از شریک زندگی، خانواده و دوستان خود بخواهد که در انجام وظایف خانه و مراقبت از نوزاد به غیر از شیردهی به او کمک کنند. و به آن‌ها یاد داده شود چگونه مفید باشند.
خدمات پرستاری در منزل یا خدمات پس از زایمان را در نظر بگیرید. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا دولا خود بپرسید.

حمایت عاطفی

به عنوان یک مادر، شما در نقش جدیدی “متولد” شده اید و طبیعی است که یک دوره سازگاری را پشت سر بگذارید.
احساس سختی، خستگی و غرق شدن بسیار شایع و طبیعی است، به خصوص در چند روز و هفته اول پس از تولد.  مراقبت از نوزاد تازه متولد شده خسته کننده و همچنین شگفت انگیز و با ارزش بوده که به مرور زمان آسان‌تر خواهد شد.
اگر بعد از چند هفته اول احساس شباهت بیشتری به خود نکردید، این موضوع را با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارید.  بسیاری از افراد در طی چند هفته و ماه‌های اول پس از تولد مشکلات خلقی و یا اضطراب دارند و مهم است که به دنبال حمایت باشید.  اگر واقعاً در حال مبارزه هستید یا فکر می کنید ممکن است افسرده باشید، فوراً کمک بگیرید.

آیا مادر به اندازه کافی شیر تولید خواهد کرد؟

تولید طبیعی شیر

 اکثر مادران می توانند شیر کافی برای نوزاد خود تولید کنند. اما بهتر است بگوییم  معمولا میزان شیر تولید شده توسط مادر بیشتر از نیاز نوزاد است.

همچنین اگر سینه‌های مادر شیر بیشتری تولید کند، این در صورتی است. که به طور مکرر، یا با شیر دادن به کودک یا با پمپاژ کردن، به سینه‌ها علامت داده شده و سینه‌ها تخلیه شوند. به عبارت دیگر، عرضه شیر به تقاضا پاسخ می دهد.

در طی چند روز اول پس از تولد، سینه‌های مادر  به طور طبیعی آغوز یا “شیر اول” تولید می‌کنند که مایعی طلایی یا زرد است. که سرشار از مواد مغذی و آنتی‌بادی‌های سالم است که به محافظت از کودک در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

 اگرچه مقدار آغوز کم است، اما تمام مواد مغذی مورد نیاز کودک را در چند روز اول تا زمانی که به طور مکرر آن را دریافت کند، فراهم می کند.

چند روز پس از زایمان، سینه‌های مادر به سمت تولید مقادیر بیشتری شیر بالغ می‌روند. گاهی اوقات به آن “شیر وارد شده” نیز گفته می‌شود.اگرچه این نام اشتباه است زیرا آغوز نیز به عنوان شیر مادر در نظر گرفته می شود، فقط به شکل اولیه و غلیظ است.

 مادران این افزایش شیر را به خوبی تشخیص خواهند داد زیرا سینه‌ها پرتر و سفت‌تر شده و ممکن است مقداری شیر به بیرون نشت کند.

 این مورد معمولا بین سه تا پنج روز پس از تولد اتفاق می افتد، اما گاهی اوقات برای هفت روز یا بیشتر به تاخیر می‌افتد. دفعات و اثربخشی شیر خوردن نوزاد (حداقل 8 تا 12 بار در 24 ساعت) به تحریک این انتقال کمک می کند و حجم شیر را افزایش می دهد.

چگونه می توانم بفهمم که نوزادم شیر کافی دریافت می کند؟

 طبیعی است که نوزاد در هفته اول پس از تولد مقداری وزن کم کند و بعد از آن شروع به افزایش وزن کند.

 برای اطمینان از اینکه کودک شیر کافی دریافت می کند، معمولا پزشک و یا مسئول بهداشت نوزاد را چندین بار در هفته اول و به طور دوره‌ای پس از آن وزن می کنند.

 همچنین آنها به شما می‌گویند که چگونه به دنبال نشانه هایی باشید. که نشان می دهد کودک خوب تغذیه می کند و به خوبی هیدراته شده است.

اگر کودک شما به اندازه کافی شیر دریافت نمی کند، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما و کودکتان را ارزیابی می‌کند. و راه حل‌هایی را برای کمک به افزایش شیر شما و اطمینان از دریافت آنچه کودک شما نیاز دارد پیشنهاد می کند. در این مورد جداگانه بحث شده است.

تصمیم برای شیردهی-شیردهی-داروچی (9)

آیا همه مادران می توانند شیر بدهند؟ 

 اکثر افرادی که زایمان می کنند قادر به شیر دادن هستند. برای والدینی که زایمان نکرده‌اند، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند.از مزایای شیردهی هم برای والدین و هم برای نوزاد بهره ببرند. 

 شرایط و موقعیت‌های خاصی ممکن است با شیردهی تداخل داشته باشند، که بیشتر آن‌ها را می‌توان با حمایت بیشتر از یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا مشاور شیردهی برطرف کرد.

 مثال‌ها عبارتند از:

تاثیر شکل نوک سینه های صاف یا معکوس  در شیر دهی

نوک پستان صاف یا معکوس ممکن است گاهی اوقات در شروع شیردهی اختلال ایجاد کند. زیرا ممکن است کودک برای گرفتن سینه سخت تری داشته باشد.

اگر نوک سینه‌های صاف یا معکوس دارید، ممکن است نیاز به استفاده از تکنیک‌های خاصی برای کمک به کودک داشته باشید. اما زمانی که شیردهی را شروع کردید و مشاهده کردید که چگونه پیش می‌رود، می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

نوک سینه هایی که صاف یا معکوس هستند گاهی اوقات باعث ایجاد مشکل در شیردهی می شوند.

 مشکل به این دلیل است که کودک ممکن است سخت‌تر به سینه بچسبد. اگر نوک سینه‌ها صاف یا معکوس هستند، ممکن است لازم باشد از تکنیک‌های خاصی برای کمک به نوزاد استفاده کرد .اما به مرور زمان و با شروع شیردهی ممکن است مشکل حل شود.

شکل سینه برای شیردهی-داروچی (2)

زایمان زودرس یا بیماری دیگر در نوزاد

در این موارد، نوزاد ممکن است نتواند به خوبی بمکد یا شیر را قورت دهد تا زمانی که به موعد مقرر خود نزدیک شود یا از نظر پزشکی پایدارتر باشد. 

در این مواقع، پمپاژ کردن و یا دوشیدن دستی به طور منظم که بلافاصله پس از تولد شروع می‌شود، می‌تواند به حفظ شیر مادر کمک کند تا زمانی که کودک آماده شیردهی شود.

جراحی کوچک کردن سینه

 اگر کوچک کردن سینه انجام شده باشد، ممکن است شیر مادر کاهش یابد ، اگرچه ممکن است سینه بتواند همچنان شیر دهد. اما در مقابل، جراحی بزرگ کردن سینه (کاشت سینه) معمولاً بر شیر یا شیردهی تأثیر نمی گذارد.

داروها

 مصرف بیشتر داروها در دوران شیردهی بی خطر است، اما تعداد کمی از آنها اینطور نیستند. 

مادران باید در مورد داروهایی که مصرف می‌کنند (از جمله داروهای گیاهی یا مکمل ها) با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که آنها برای کودک بی خطر هستند.

چه وقت مادر نباید به نوزاد شیر دهد؟

کی مادر به نوزاد خود شیر ندهد؟

یکی از مواردی که در صورت بروز ، نباید مادر به شیردهی به نوزاد خود ادامه دهد ، مواردی همچون موارد زیر است. زیرا در این حالات ، عوارض شیر دهی بیشتر از فواید آن است:

وجود عفونت یا HIV

استفاده از داروهای غیرقانونی

گالاکتوزمی کلاسیک (یک بیماری ژنتیکی نادر) در نوزاد.

در صورت اعتیاد به حشیش :

به افرادی که در دوران شیردهی هستند توصیه می شود که از حشیش (ماری جوانا) یا کانابیدیول (CBD) به هیچ شکلی استفاده نکنند، زیرا اثرات مواد شیمیایی یا آلاینده ها بر روی نوزاد مشخص نیست .

تصمیم برای شیردهی-داروچی (8)

والدینی که کودک را به دنیا نیاورده اند

 والدینی که به دنیا نمی‌آیند گزینه‌های متعددی برای دادن مزایای شیردهی به کودک خود دارند.

 این ممکن است شامل شریک زندگی والدین یا والدینی باشد که نوزادشان به فرزندی پذیرفته شده یا از یک حامل حامله (“جانشین”) متولد شده است.  از جمله این گزینه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مکیدن برای آرامش

اجازه دادن به کودک برای “آرامش” مکیدن در سینه یا سینه بدون شیر دادن  این مورد می تواند باعث آرامش و پیوند شود حتی اگر کودک تغذیه خود را از شیر دادن به شیشه تامین کند. 

استفاده از شیر اهدایی

 اگر هیچ‌کدام از والدین نمی‌توانند با شیر مادر کودک را تغذیه کند و والدین ترجیح می‌دهند به جای شیر خشک به نوزاد شیر انسان دهند، می‌توانند از شیر انسان اهداکننده استفاده کنند، اما این مورد بسیار گران خواهد بود. 

القای شیردهی

اما مادر اگر شدیداً احساس میکند که می خواهد مستقیماً از سینه یا قفسه سینه به کودک شیر دهد، می تواند از پزشک خود در مورد احتمال مصرف هورمون هایی که به بدن سیگنال می دهند تا شیردهی را “القاء” کند، کمک بگیرند.

 با این حال، این امر مستلزم تجویز و نظارت از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با تخصص ویژه در این روش، مانند یک متخصص پزشکی شیردهی است.

 مقدار شیری که افراد می توانند پس از شیردهی القایی تولید کنند متفاوت است و ممکن است مکمل شیر اهداکننده یا شیر خشک نوزاد ضروری باشد.

برخی دیگر از سوالات متداول

آیا کودک من می تواند تمام مواد مغذی خود را تنها از شیر مادر دریافت کند؟ 

شیر مادر تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز شما را تامین می‌کند. توصیه می‌شود که  کودک مقداری ویتامین D اضافی برای حمایت از سلامت استخوان‌ها، از مدت کوتاهی پس از تولد دریافت کنند.  مقدار و میزان آن باید توسط پزشک و یا متخصص تغذیه مشخص شود.

چگونه شریک زندگی یا افراد حامی مادر می تواند در تغذیه نوزاد نقش داشته باشد؟ 

اگر مادر حال شیردهی است ، شریک زندگی یا مراقب دیگری همچنان می‌تواند از نزدیک در سایر جنبه های مراقبت از نوزاد نقش داشته باشد.

 برای مثال، ممکن است پس از هر بار شیر خوردن، پوشک کودک را عوض کنند یا آروغ بزند. 

 

هنگامی که نوزاد چند هفته‌ای است و به خوبی شیر می‌دهد، ممکن است مادر بخواهد پس از شیر خوردن یا بین شیر خوردن مقداری شیر از سینه‌های خود را بیرون بیاورد (پمپ زدن) که شریک پدر می‌تواند برای برخی از شیردهی‌ها از آن استفاده کند.

برای خرید انواع شیر دوش دستی با کیفیت و با قیمت مناسب می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید.

ارائه برخی از غذاها با شیشه به پدر یا دیگران اجازه می‌دهد تا با شیر دادن درگیر شوند و به آمادگی برای هر زمانی که ممکن است مادر نیاز به دوری از کودک خود داشته باشد (مثلاً، بازگشت به محل کار یا مدرسه) کمک می کند.

 برای تغذیه با شیشه شیر، ممکن است استفاده از راهکارهایی برای کند کردن جریان شیر مفید باشد تا بیشتر شبیه آنچه کودک در دوران شیردهی تجربه می کند، باشد.

 این ممکن است شامل اطمینان از اینکه کودک دهان خود را کاملا باز می‌کند و به طور فعال درگیر مکیدن است، نگه داشتن شیشه شیر به‌جای شیب‌دار بیشتر به سمت زمین است تا جریان شیر با مکیدن به جای نیروی جاذبه تحریک شود.

برای آشنایی بیشتر با چگونگی شیر دادن با شیشه شیر می‌توانید از طریق دکمه زیر به مقاله آموزش شیر دهی با استفاده از شیشه شیر مراجعه کنید.

آیا شیردهی به نوزاد راحت است؟ 

اکثر مردم وقتی به آن عادت می کنند، متوجه می شوند که تغذیه با شیر مادر بسیار راحت است (و معمولا راحت تر از شیر خشک است). مادر یک منبع دائمی شیر تازه دارند و نیازی به خرید، ذخیره، تهیه یا گرم کردن شیر ندارد.

بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که با انجام برخی تمرین‌ها، می‌توانند به راحتی در زمانی که خارج از خانه هستند، به کودک خود شیر بدهند.

 این به انعطاف‌پذیری بیشتری اجازه می‌دهد، زیرا نیازی نیست در مورد بسته‌بندی شیر خشک برای گردش با کودک خود یا داشتن لوازمی برای مخلوط کردن، تمیز کردن و ذخیره‌سازی فکر کنند.

 در صورت تمایل مادران می توانند از پارچه یا روسری نازک برای پوشاندن سینه خود هنگام شیر دادن در مکان های عمومی استفاده کنند. یا، ممکن است یک مکان خصوصی برای شیر دادن پیدا کنند، مانند ماشین یا یک اتاق ساکت.

در واقع مادران می‌توانند به سرعت راهی برای تغذیه کودک خود پیدا کنند که با آن راحت باشند.

اگر لازم باشد به سر کار یا مدرسه برگردم چه؟ 

اکثر افراد پس از بازگشت به محل کار یا مدرسه یا اگر برای چند روز از کودک دور باشند، می توانند به شیردهی ادامه دهند. 

مادر می تواند در حین کار شیر خود را  به وسیله یک شیر دوش دستی پمپاژ کند، شیر را در یخچال یا فریزر نگهداری کنی و از یک مراقب دیگر بخواهد در زمانی که شما مادر دور است. با استفاده از شیشه شیر به کودک شیر بدهد.

 

 برای این منظور می‌توان از یک شیرکش دستی یا برقی با کیفیت کمک گرفت.

شیردهی چه تاثیری بر سینه و بدن مادر دارد؟

شیر دهی ، می‌تواند تاثیرات متعددی روی سینه و بدن مادر داشته باشد که در ادامه با برری تاثیرات شیردهی بر روی سینه و بدن می‌پردازیم.

شکل و پری سینه

 سینه های اکثر افراد در اوایل بارداری با بالغ شدن غدد تولید کننده شیرT  بزرگ می شوند.

 پس از تولد، سینه ها شروع به پر شدن از شیر می کنند، حال مسئله این است که آیا مادر شیر می دهید یا نه.

اگر مادر شروع به شیردهی کند ، سینه وی همچنان از شیر پر می‌شود ، تا زمانی که به شیردهی ادامه دهد. و بدین شکل همواره پر و سفت به نظر می‌رسد.

هنگامی که شیردهی متوقف شود، شکل سینه به شکل سابق بر می‌گردد اما ممکن است کمی دراز تر شود.

تصمیم برای شیردهی-داروچی (3)

تاثیر شیر دهی بر وزن بدن مادر

بدن طیف وسیعی از پاسخ ها را به بارداری و زایمان نشان می دهد. برخی از افراد وزنی را که در دوران بارداری به دست آوردهاند به راحتی از دست می دهند و برخی دیگر اینطور نیستند.

مادران معمولا در دوران شیردهی 300 تا 500 کالری بیشتر می سوزانند، که ممکن است به مادر کمک کند تا زمانی که به رژیم غذایی منظم خود ادامه دهند، مقداری از وزن بارداری خود را کاهش دهند.

 همچنین این زمان برای هیچ رژیم غذایی خاصی نیست. بهترین راه برای رسیدن به وزن مناسب پس از بارداری، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و فعالیت بدنی فراوان است.

خطر ابتلا به سرطان و دیابت 

 مطالعات نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان رحم، سرطان سینه و دیابت نوع 2 را در مادر کاهش می دهد، حتی اگر مادر دیابت بارداری داشته باشد.

تصمیم برای شیردهی-اهمیت-داروچی (6)

آمادگی برای شیردهی

آماده شدن برای شیر دهی یکی از قسمت‌های هیجان انگیز ولی در عین حال بسیار پر استرس برای مادر است که ممکن است بعضی از مادران به دلیل داشتن حس مادرانه ، نگران آن باشد. در ادامه با داروچی برای چگونگی آماده شدن برای شیردهی آشنا شوید.

مادر چه لوازمی برای شیردهی نیاز خواهد داشت؟

خرید هیچ گونه لوازم شیردهی قبل از تولد ضروری نیست. و نباید مادر نگران این موضوع باشد و ذهن خود را درگیر کند.

بسیاری از افرادی که شیردهی می‌کنند در برخی مواقع یک شیر دوش دستی یا برقی کرایه یا خریداری می‌کنند، اما بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا پس از تولد نوزاد منتظر بمانند تا در مورد زمان و نحوه انجام این کار تصمیم بگیرند.

 بیشتر افراد تنها زمانی به شیر دوش نیاز دارند که به سر کار خود بازگردند یا مجبورند زمانی را دور از کودک بگذرانند

آیا مادر باید نوک سینه‌ها را برای شیردهی آماده کند؟

برای آماده کردن یا حالت دادن به نوک سینه ها برای شیردهی نیازی به انجام کاری نیست. مادر نباید سعی کند پوست را سفت کنید یا نوک پستان را بکشد. این کار به شیردهی کمکی نمی‌کند و حتی ممکن است به نوک سینه آسیب برساند. 

مادر می‌تواند با برنامه ریزی ، با استفاده از صابون ملایم نوک سینه خود را بشوید.

در چند روز اول زایمان چه چیزی را باید انتظار داشت؟

 اکثر بیمارستان ها به طور خاص مادران را تشویق کرده و به خوبی آن‌ها را راهنمایی می‌کنند. از جمله راهنمایی‌های مهم بیمارستان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چه زمانی شیردهی را شروع کنیم ؟

 در صورت امکان باید در چند ساعت اول پس از زایمان شیردهی را شروع کنید. این معمولاً در اتاق زایمان به عنوان بخشی از “تماس پوست با پوست” بلافاصله پس از تولد نوزاد اتفاق می افتد. 

بیشتر نوزادان به طور غریزی نوک سینه را پیدا می‌کنند. و شروع به مکیدن می‌کنند، که به آنها کمک می‌کند تغذیه را تمرین کنند و اولین وعده غذایی آغوز یا شیر غلیظ مادر را به آنها می‌دهد. که مملو از مواد مغذی و محافظتی برای کودک شما است.

شرایط اتاق خواب برای شیردهی

در چند روز اول، کودک به طور مکرر در طول روز و شب نیاز به شیر داشه و در کنار شما و نزدیک شما احساس راحتی و کمترین میزان استرس را احساس خواهد کرد. 

توصیه می شود که کودک شما در اتاق با شما بماند .تا بتوانید به هر نشانه ای پاسخ دهید. 

طبیعی است که سینه های شما در چند روز اول فقط مقدار کمی آغوز تولید کند و این تمام چیزی است که کودک شما به آن نیاز دارد.

 با شیر دادن مکرر و تخلیه موثر سینه برای اینکه به بدن شما نشان دهد که کودک اینجاست، با افزایش نیازهای کودک، شیر شما هر روز افزایش می یابد.

حمایت پس از زایمان 

پرسنل پرستاری و پزشکی در بیمارستان می‌توانند شما را در حال تغذیه نوزادتان مشاهده کنند. و توصیه‌های کلی در مورد شیردهی، از جمله اینکه چگونه به کودک کمک کنید به شیوه‌ای راحت و مؤثر بچسبد، ارائه دهند. 

اما اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، می توانید از یک مشاور شیردهی یا مشاور همتا راهنمایی های دقیق تری دریافت کنید. (

از کجا می توان اطلاعات بیشتر را دریافت کرد

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بهترین منبع اطلاعات برای سوالات و نگرانی های مربوط به مشکل پزشکی شما است.

 

تصمیم برای شیردهی-داروچی (10)

جمع بندی

استفاده از شیرمادر برای تغذیه نوزاد یکی از بهترین روش‌ها برای تغذیه نوزادان از بدو تولید تا سنین بالاتر است که می‌تواند علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیاز نوزاد ، کمترین میزان آسیب را به نوزاد وارد کند.

استفاده از شیرمادر برای تغذیه نه تنها باعث سلامت جسمی نوزاد می‌شود، بلکه باعث آرامش روحی و روانی نوزاد می‎شود/

شیردهی مادر خود امری بسیار مهم است که از قدیم الایام به آن توصیه شده است که علاوه بر تامین نیازهای نوزاد ، برای خود مادر نیز دارای فواید آشکار و پنهان زیادی برای بدن وی است.

از جمله دیگر فواید شیردهی مادر ، دادن حس آرامش و کاهش استرس مادر است که خود می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی شیوه زندگی مادر داشته باشد.

در این مقاله با تاثیرات شیردهی مادر به نوزاد بر روی مادر و نوزاد و همچنین اطرافیان صحبت کردیم تا شما والدین عزیز را به صورت ساده ترین شکل با فواید آن آشنا کنیم.

کارشناسان داروچی همواره می‎‌کوشند اصلی ترین و بهینه ترین اطلاعات را با محوریت علمی ثابت شده در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *