شیر مادر و شیر خشک

شیر خشک رژیمی چیست؟ تشخیص ، بررسی و درمان آلرژی گوارشی نوزادان

شیر خشک رژیمی چیست؟ (1)

رسیدگی به تغذیه نوزاد یکی از مهم ترین مسئولیت‌های والدین در هنگام رشد دادن نوزاد و کودک است که باید به صورت کاملا صحیح و مناسب انجام شود.

با توجه به این که تغذیه نوزادان و کودکان به صورت مستقیم با سلامت جسمانی نوزادان و کودکان در ارتباط است ، اهمیت این بخش از رسیدگی به نوزاد چندین برابر می‌شود.

اهمیت تغذیه صحیح در سنین نوزادی بسیار بیشتر می‌شود. دلیل این موضوع تنوع پایین محصولات خوراکی برای نوزادان است. به همین دلیل ، انتخاب مواد غذایی برای نوزادان و کودکان کم سن بسیار مهم تر و حیاتی تر است.

از زمان‌های قدیم ، بهترین ماده برای تغذیه نوزادان ، شیر مادر معرفی میشد. اما امروزه به دلایلی نظیر دلایل زیر ، گاها امکان استفاده از شیر مادر برای تغذیه نوزادان امکان پذیر نیست و باید برای آن جایگزین مناسبی پیدا کرد:

  • کمبود شیر مادر
  • در دسترس نبودن شیرمادر برای کوتاه مدت
  • در دسترس نبودن شیر مادر برای طولانی مدت
  • بیماری مادر
  • عدم سازگاری شیر مادر با بدن نوزادان

در بالا ، چند دلیل برای عدم استفاده از شیر مادر برای تغذیه نوزاد گفته شد. اما بهترین جایگزین برای شیر مادر ، شیر خشک است که امروزه توسط برندهای مختلف با ویژگی‌های بسیار زیادی تولید و عرضه می‌شود.

مزیت شیر خشک ، تکمیل بودن آن از نظر مواد مغذی متناسب با بدن نوزاد و سن نوزاد است.

شیر خشک امروزه در انواع بسیار مختلفی تولید و عرضه می‌شود که شیر خشک رژیمی یکی از انواع شیر خشک است.

اما سوالی که به وجود می‌آید این است :

شیر خشک رژیمی چیست؟

فهرست مطالب

دلیل استفاده از شیر خشک رژیمی چیست؟

شیر خشک رژیمی یکی از انواع شیر خشک است که مختص مشکلاتی در تعذیه نوزادان است. این نوع شیر خشک برای مدیریت تغذیه و موادی که به بدن نوزاد می‌رسد ، کاربرد دارد.

در واقع چون تغذیه در نوزادان یک فاکتور حیاتی بوده و مستقیماً بر روی رشد اثر گذار است ،  هرگونه اختلال گوارشی یا حساسیت نسبت به مواد غذایی می تواند منجر به اختلال در رشد کودک شود.

به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده شیر خشک با توجه به عوامل ایجاد کننده اختلال ، فرمولاسیون شیر خشک را تغییر می‌دهند و آن‌ها را بر اساس نیاز نوزادان دسته بندی کرده و به شیرخشک‌های رژیمی مرسوم هستند.

شیر خشک رژیمی

برای خرید شیر خشک با برندهای مطرح و با کیفیت می‌توانید از طریق دکمه زیر به فروشگاه داروخانه داروچی مراجعه کنید.

عوامل ایجاد کننده اختلالات گوارشی (آلرژی) در نوزادان:

اولین مورد آلرژی و حساسیت در رابطه با پروتئین موجود در شیر گاو

به طور روزمره ابعاد و تنوع غذایی در حال گسترش است. این موضوع تبدیل به مشکل فزاینده‌ای شده است. یک سری علائم هستند که در هنگام مصرف شیر خشک بروز میکنند که برای خانواده نوزاد نگران کننده است.

از جمله این موارد می‌توان به مواردی همچون مشاهده رگه‌های خون در مدفوع یا بروز ضایعات پوستی که اگر به درستی تشخیص داده نشود می‌تواند مشکل ساز شود.

یعنی به جای استفاده از رژیم اصلاح شده یا شیرخشک‌های رژیمی، آزمایشات دیگری انجام شود.

علت آلرژی شیر در نوزاد  چیست؟

علت آلرژی شیر گاو یا شیر خشک در نوزاد شیرخوار چیست؟

وقتی در بدن فرد نسبت به غذا حالت تهاجمی شکل بگیرد ، سلول های ایمنی آن غذا را به عنوان یک عامل بیماری زا محسوب می کنند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

سلول‌های ایمنی به کل ماده غذایی حساس نبوده ، بلکه به یک عامل خیلی کوچک و ریز در ماده غذایی حساس شده و زمانی که دوباره در معرض آن قرار بگیرند ، واکنش جدی تر می‌شود.

پروتئین موجود در شیر گاو یکی از عوامل اصلی بروز آلرژی غذایی در کودکان و نوزادان است که به وفور رخ می‌دهد. بین عدم تحمل لاکتوز و آلرژی به پروتئین شیر اختلاف زیادی وجود دارد. در واکنش عدم تحمل لاکتوز سیستم ایمنی هیچ نقشی ندارد.

وجود خون در مدفوع کودکان که به آن پروکتوکولیت گفته می‌شود. و همچنین بروز حساسیت در شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه میشه خیلی پایین تر است.

شیر خشک رژیمی چیست؟ (3)

تاثیر شیر مادر در پیشگیری از آلرژی

بروز حساسیت به شیر گاو یا آلرژی به شیر در سنین زیر یک سالگی شایع تره و بالاتر از سن یک سالگی است. که این مشکل به مرور زمان از میزان آن کاسته می‌شود.

در نتیجه بررسی‌های گسترده بر روی استفاده از شیر مادر در شیرخواران نان داد ، استفاده از شیر مادر می‌تواند تا حد بالایی از بروز حساسیت و آلرژی غذایی پیشگیری کند. همچنین استفاده از شیر مادر می‌تواند از آلرژی پوستی و سایر مشکلات تنفسی نیز جلوگیری کند.

محافظت از آلرژی به شیر خشک

شیر مادر مکانیزم‌های مناسب محافظتی در پیشگیری از بروز آلرژی غذایی دارد.

در شیر مادر بتالاکتوگلوبولین وجود ندارد. در واقع این پروتئین یکی از عوامل اصلی بروز آلرژی غذایی است. که در واقع با حذف آن ، یکی از دلایل اصلی بروژ آلرژی به شیر مادر حذف می‌شود.

همچنین از دیگر موارد مثبت شیر مادر اثر محافظتی و تقویت سیستم ایمنی در بدن نوزادان و کودکان است. بدن نوزاد می‌تواند ویژگی‌های محافظتی و ایمنی را به صورت اکتسابی از مادر دریافت کند.

در واقع بدن نوزاد می‌تواند برای مقابل با عوامل بیماری زایی که از طریق دستگاه گوارش و سیستم تنفسی دریافت کرده است پادتن مناسب را از طریق شیر ، از مادر دریافت کند.

از دیگر عاملی که مختص شیر مادر است که با رژیم غذایی در ارتباط است ، پره بیوتیک ها و باکتریوبیفیدوس می‌باشد. که تقریبا تمام باکتری‌های مفید روده نوزاد بیفیدوس هستند.

البته ارتباط نمونه باکتری مفید با حساسیت های پوستی بیشتر ثابت شده است.

جهت پیشگیری از بروز آلرژی در روزهای اول شیر خوارگی بهتر است از شیر خشک استفاده نشود. زیرا در این مدت امکان بروز حساسیت و همچنین شدت آن بیشتر است.

تاثیر شیر مادر در پیشگیری از آلرژی

علت آلرژی شیر در نوزاد  چیست؟

علت آلرژی شیر گاو یا شیر خشک در نوزاد شیرخوار چیست؟

وقتی در بدن فرد نسبت به غذا حالت تهاجمی شکل بگیرد ، سلول های ایمنی آن غذا را به عنوان یک عامل بیماری زا محسوب می کنند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

سلول‌های ایمنی به کل ماده غذایی حساس نبوده ، بلکه به یک عامل خیلی کوچک و ریز در ماده غذایی حساس شده و زمانی که دوباره در معرض آن قرار بگیرند ، واکنش جدی تر می‌شود.

پروتئین موجود در شیر گاو یکی از عوامل اصلی بروز آلرژی غذایی در کودکان و نوزادان است که به وفور رخ می‌دهد. بین عدم تحمل لاکتوز و آلرژی به پروتئین شیر اختلاف زیادی وجود دارد. در واکنش عدم تحمل لاکتوز سیستم ایمنی هیچ نقشی ندارد.

وجود خون در مدفوع کودکان که به آن پروکتوکولیت گفته می‌شود. و همچنین بروز حساسیت در شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه میشه خیلی پایین تر است.

شیر خشک رژیمی چیست؟-آلرژی به شیرگاو

آلرژی به پروتئین شیر گاو

آیا شیر گاو باعث ایجاد آلرژی یا حساسیت گوارشی می‌شود؟

علائم مربوط به این آلرژی از همان هفته‌های اول مصرف بروز می‌کند. بیشترین میزان شروع این آلرژی در سن دو ماهگی است.

بروز خون در مدفوع نوزاد، دفع شل و خلطی با تعداد اجابت زیاد که حاوی نقاط یا رگه های قرمز خون روشن‌ است . البته این در حالتی است  که نوزاد شقاق و استفراغ نداشته باشد و همچین وزن گیری نوزاد طبیعی باشد.

 علایم و تظاهرات بالینی آلرژی به شیر خشک

این علائم روند پیچیده‌ای دارد و جهت جلوگیری از سر در گم شدن شما والدین عزیز به آن نمی پردازیم زیرا تشخیص آن کاملا تخصصی است.

انرژی شیر خشک در نوزادی که از شیر خشک استفاده می‌کنند.

استفاده از فرمولاهای رژیمی یا همان شیرخشک‌های رژیمی که در آنها پروتئین وی یا کازئین هیدرولیز شده اپتامیل پپتی یا اپتامیل پپتی جونیور به مدت ۲ الی ۴ هفته باید استفاده شود.

این دو شیر خشک در اکثر نوزادانی که دارای آلرژی به شیر گاو هستند ،  خوب تحمل می شوند.

اگر در طی مدت دو هفته تا چهار هفته علایمی از بهبود ایجاد نشد باید از فرمول های بر پایه آمینو اسید استفاده شود. neocate elecare  دو مدل از شیرهای برپایه آمینو اسید هستند.

آلرژی به شیر گاو در نوزادان

نکات مهم درمان آلرژی به شیر گاو

  • باید در ابتدا گفت ایمن ترین راه حل ، حذف شیر گاو از رژیم غذایی است.
  • تعیین نوع شیر خشک بر اساس نیازهای تغذیه نوزادان و سابقه قبلی آنها.
  • توجه به سن نوزاد عامل مهم دیگری در درمان آلرژی به شیر گاو است.
  • استفاده از شیر خشک رژیمی

در شیرخوارانی که شیر خشک می‌خورند اولین قدم درمانی استفاده از شیرخشک های رژیمی است.

شیرخشک‌های بر پایه سویا از سیاسیت کمتری نسبت به شیر خشک های معمولی دارند اما چون یکسری ترکیبات هورمونی در آنها وجود دارد در سنین زیر شش ماهگی توصیه نمی‌شود.

  • استفاده از غذاهای جامد و نیمه جامد در نوزادانی که آلرژی به شیر خشک دارند نباید به تعویق بی‌افتد و بعد از سن ۶ ماهگی حتماً باید کم کم استفاده آنها شروع شود.
  • اگه به نوزاد شیر هیپوآلرژیک یا اچ آ و یا شیر خشک پپتی جونیور یا پپتی می‌دهید،  بعد از ۱۲ ماهگی اگر دوباره به وی  رژیمی داده شد ، باید با مشاور تغذیه رژیم وی کنترل شود.

آلرژی به شیر گاو تا چه سنی در نوزاد وجود دارد

عمدتاً بروز این آلرژی همانطور که قبلا هم گفتیم در سنین زیر یک سالگی رخ می‌دهد و وابسته به میزان بروز و بیان سطح ایمنی ایمونوگلوبولین ایی است.

زمانی که تشخیص حساسیت و آلرژی به شیر گاو اثبات شد حداقل ۶ ماه باید نوزاد از رژیم اصلاح شده استفاده کند. یا تا سن ۹ الی ۱۲ ماهگی آن را مصرف کند.

در نوزادانی که واکنش سریع و شدید دارند مدت زمان استفاده از رژیم طولانی تر است. در واقع ۱۲ ماه الی ۱۸ ماه باید روی رژیم حذفی باشند. سطوح پایین تر از ایمونوگلوبولین ای تحمل شیر گاو افزایش پیدا کنه.

شیر خشک رژیمی چیست؟ (4)

چه زمانی آلرژی به شیر خشک رفع می‌شود.

وقتی آلرژی به شیر خشک کاهش پیدا می‌کند که میزان آنتی بادی آی جی آی کاهش پیدا کند. بررسی زمان شروع شیر گاو و جایگزینی رژیم حذفی یک کار بالینی است که نیازمند امکانات تخصصی می باشد.

 به دلیل عوارض خطرناک آلرژی به شیر گاو بدون نظارت و تجویز پزشک تغییر رژیم بعد از ۶ ماه از استفاده از رژیم حذفی توصیه نمی‌شود.

معمولا میزان پذیرش مصرف شیر گاو تقریباً بالای یک سالگی به ۴۹ درصد افزایش پیدا می‌کند تا سه سالگی تقریبا نزدیک به ۸۶ درصد شده و بالای ۶ سال بالای ۸۹% می‌شود.

نتیجه گیری

الرژی به شیر گاو یکی از مشکلات رایج در بین نوزادان و کودکان است که ممکن است برای هر نوزاد یا کودکی رخ دهد. یکی از بهترین راه حل‌های مقابله با آلرژی و حساسیت به لاکتوز و شیر گاو ، استفاده از شیر خشک رژیمی است که می‌تواند در کنار برطرف کردن نیازهای نوزاد ، باعث ایجاد آلرژی نیز نشود.

در این مقاله ، داروخانه داروچی سعی کرده است اطلاعات کاملی در رابطه با آلرژی نوزاد به شیر گاو همچنین راه‌های تشخیص ، درمان و پیشگیری از آن را به زبان ساده بیان کند تا والدین بتوانند به خوبی این مشکل را برطرف کنند.

برای خرید شیر خشک با برندهای مطرح و با کیفیت می‌توانید از طریق دکمه زیر به فروشگاه داروخانه داروچی مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *