مراقبت از کودک, شیر مادر و شیر خشک

چگونگی تمیز کردن شیر دوش (پمپ پستان) بهترین و ساده ترین روش

شستشو و ضدعفونی کردن شیر دوش- داروچی (3)

تامین شیر مادر و تغذیه کودک و نوزاد با استفاده از شیر مادر یکی از کارهای بسیار مهم و پر اهمیت برای حفظ سلامتی و رشد صحیح نوزادان و کودکان است. دوشیدن شیر و یا پمپاژ شیر مادر یکی از راه‌های تامین شیر مادر برای کودک است.

با توجه به این که شیر مادر اصلی ترین ماده غذایی برای نوزادان وکودکان است ، دوشیدن شیر مادر و یا پمپاژ شیر مادر امری بسیار حساس است که باید به دقت انجام شود.

بهترین وسیله برای دوشیدن شیر مادر ، شیر دوش است که می‌تواند به خوبی در هنگام دوشیدن شیر ، به مادران کمک کنند.

اما با توجه به این که شیردوش مستقیما با شیر مادر در تماس است ، تمیز بودن آن و همچنین تمیز بودن قطعات آن بسیار مهم است. در این مقاله کارشناس داروچی ، به معرفی چگونگی و راه‌های مناسب برای تمیز نگه داشتن و تمیز کردن شیر دوش پرداخته است.

اولین سوالی که ذهن مادران را به خود مشغول می‌کند ، سوال زیر است:

شیر دوش را چگونه تمیز کنیم؟

فهرست مطالب

چگونه شیر دوش را ضدعفونی کنیم؟

با داروچی همراه باشید:

معمولا مادران در هنگام دوشیدن شیر خود ، نهایت دقت لازم را دارند، اما با این حال، میکروب‌ها می‌توانند به سرعت در شیر مادر یا بقایای شیر مادر که روی قطعات شیر دوش باقی می‌مانند، رشد کنند.

 پیروی مراحلی که در ادامه در رابطه با آن صحبت می‌کنیم می‌تواند شیر دوش سینه شما را تمیز نگه دارد و به محافظت از کودک در برابر این میکروب‌ها کمک کند.

رعایت این نکات در شیر دوشیدن برای کودکان نارس بسیار مهم تر و حساس‌تر است که دلیل آن ، حساسیت و ضعیف بودن کودکان و نوزادان نارس است.

نکات مربوط به قبل از هر استفاده از شیر دوش:

شستن دست‌ها. دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون به خوبی بشویید.

قطعات شیر دوش راسر هم کنید. در این بین دقت کنید که قطعات مربوط به شیر دوش کپک نزده باشند و یا کثیف نشده باشند.

نکته : در صورتی که لوله شیر دوش کپک زده است سریعا آن را دور انداخته و یک لوله جدید را جایگزین کنید.

در صورت استفاده از شیر دوش مشترک تمیز کنید. صفحه‌های پمپ، کلید برق و میز را با دستمال ضدعفونی کننده تمیز کنید.

شستشو شیر دوش- داروچی (1)

نکات مربوط به بعد از هر استفاده از شیر دوش:

شما می‌توانید با خیال راحت ، شیر را در یک بطری یا کیسه جمع آوری کنید و آن را ببندید. همچنین برای استفاده بهتر و جلوگیری از قاطی شدن آن با شیرهای دوشیده شده در ساعات دیگر ، روی آن برچسب بزنید.

بهتر است برای جداسازی بهتر آن ، تاریخ و زمان دوشیدن شیر را برچسب بزنید. و سپس آن را یخچال ، فریزر یا کیسه‌های خنک کننده قرار دهید.

در صورتی که ظرف جمع آوری شیر در بیمارستان یا مرکز مراقبت از کودک ذخیره می‌شود، نام نوزاد و نام مادر را به برچسب اضافه کنید.

منطقه دوشیدن شیر را تمیز کنید. به خصوص اگر از شیر دوش مشترک استفاده می‌کنید، صفحه کلید، کلید برق و میز را با دستمال های ضدعفونی کننده تمیز کنید.

قطعات پمپ را جدا کرده و بررسی کنید. لوله پمپ سینه را جدا کنید و تمام قسمت‌هایی را که با شیر مادر در تماس هستند (به عنوان مثال فلنج ها، دریچه ها، غشاها، رابط ها و بطری های جمع آوری شیر) جدا کنید.

قطعاتی که با شیر مادر در تماس هستند را با آب جاری بشویید تا باقی مانده شیر به خوبی خارج شود.

سپس در اولین فرصت قطعات و خود شیر دوش را با استفاده از یکی از روش‌های زیر بشویید:

با دست تمیز کنید.

از یک لگن شستشو استفاده کنید. قطعات پمپ را در یک حوضچه تمیز قرار دهید که فقط برای شستن وسایل تغذیه نوزاد استفاده می‌شود. قطعات پمپ یا شیر دوش را مستقیماً در سینک قرار ندهید، زیرا میکروب‌های موجود در سینک یا فاضلاب می‌توانند پمپ را آلوده کنند.

آب و صابون را اضافه کنید. ظرفشویی را با آب داغ پر کنید و صابون اضافه کنید.

اسکراب. اقلام را طبق دستورالعمل سازنده کیت پمپ تمیز کنید. اگر از برس برای تمیزکاری استفاده می‌کنید، از یک برس تمیز استفاده کنید که فقط برای تمیز کردن وسایل تغذیه نوزاد استفاده می‌شود.

قطعات را آبکشی کنید. با نگه داشتن اقلام زیر آب جاری یا با غوطه ور شدن در آب شیرین در یک حوض جداگانه که فقط برای تمیز کردن وسایل تغذیه نوزاد استفاده می‌شود، شستشو دهید.

قطعات شیر دوش را خشک کنید. اجازه دهید شیر دوش کاملاً در هوای آزاد خشک شود.

قطعات پمپ، حوضچه شستشو و برس بطری را روی یک حوله ظرفشویی تمیز و استفاده نشده یا دستمال کاغذی در محلی که از خاک و گرد و غبار محافظت شده است قرار دهید. 

از دستمال ظرفشویی برای مالش یا خشک کردن وسایل استفاده نکنید زیرا این کار ممکن است باعث انتقال میکروب به وسایل شود.

شستشو شیر دوش با استفاده از ماشین ظرفشویی

چگونه شستشو شیر دوش با استفاده از ماشین ظرفشویی

مادران می‌توانند با استفاده از ماشین ظرفشویی شستشو شیر دوش را انجام دهند. (در صورت توصیه سازنده کیت پمپ).

شستشو قطعات جدا شده پمپ را در ماشین ظرفشویی قرار دهید. حتماً وسایل کوچک را در یک سبد یا کیسه لباس‌های مشبک قرار دهید تا در فیلتر ماشین ظرفشویی قرار نگیرند.

 در صورت امکان، ماشین ظرفشویی را با استفاده از آب داغ و چرخه خشک کردن گرم (یا تنظیمات ضد عفونی) روشن کنید. این کار می‌تواند به کشتن شدن میکروب‌های بیشتر کمک کند.

شیر دوش و قطعات آن را از ماشین ظرفشویی خارج کنید. قبل از برداشتن و نگهداری وسایل تمیز شده، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

 اگر اقلام کاملاً خشک نشده‌اند، قبل از نگهداری، اقلام را روی یک حوله ظرفشویی تمیز و استفاده نشده یا دستمال کاغذی قرار دهید تا کاملاً در هوا خشک شوند. 

لگن و برس بطری را تمیز کنید. اگر هنگام تمیز کردن قطعات پمپ خود از حوضچه یا برس بطری استفاده می‌کنید، آنها را خوب بشویید و اجازه دهید پس از هر بار استفاده در هوا خشک شوند.

 در نظر بگیرید که آنها را هر چند روز یکبار بشویید، یا در ماشین ظرفشویی با آب داغ و چرخه خشک کردن گرم، اگر قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند، یا با دست با صابون و آب گرم.

برای محافظت بیشتر، قطعات شیر دوش و لوازم مربوط به شستشوی آن را ضدعفونی کنید.

شستشو شیر دوش- داروچی (2)

ضد عفونی کردن شیر دوش و لوازم شستشو

برای حذف میکروب اضافی، قطعات پمپ را حداقل یک بار در روز ضدعفونی کنید. اگر کودک شما کمتر از 2 ماه سن دارد، یا زودتر از موعد به دنیا آمده است یا به دلیل بیماری یا درمان پزشکی (مانند شیمی‌درمانی سرطان) سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ضدعفونی کردن بسیار مهم است. 

اگر قطعات پمپ پس از هر بار استفاده به دقت تمیز شوند، ممکن است برای نوزادان سالم و مسن تر، تمیز کردن روزانه قطعات پمپ ضروری نباشد. با استفاده از یکی از گزینه های زیر همه اقلام (حتی برس بطری و سینک ظرفشویی!) را ضدعفونی کنید.

توجه: اگر از ماشین ظرفشویی با آب گرم و چرخه خشک کردن حرارتی (یا تنظیمات ضدعفونی کننده) برای تمیز کردن وسایل تغذیه نوزاد استفاده می‌کنید، مرحله ضدعفونی جداگانه لازم نیست.

برای ضد عفونی کردن قطعات شیر دوش و لوازم شستشو می‌توان از روش‌های زیر استفاده کنید. البته در هنگام ضد عفونی کردن قطعات ، دستورالعمل‌های سازنده را نیز در نظر گرفت.

ضدعفونی شیر دوش با استفاده از بخار

طبق دستورالعمل سازنده از مایکروویو یا سیستم بخار پلاگین استفاده کنید.

ضدعفونی شیر دوش با جوشاندن قطعات

اقلام جدا شده را که برای جوشاندن بی خطر هستند در یک قابلمه قرار دهید و روی آن را با آب بپوشانید.

قابلمه را روی حرارت بگذارید و بگذارید بجوشد.

به مدت 5 دقیقه بجوشانید.

وسایل را با انبر تمیز بردارید.

اجازه دهید تا کاملاً در هوا خشک شود. قطعات پمپ ضدعفونی شده، حوضچه شستشو و برس بطری را روی یک حوله ظرفشویی تمیز و استفاده نشده یا دستمال کاغذی در محلی که از آلودگی و گرد و غبار محافظت شده است قرار دهید.

اجازه دهید قطعات تمیز پمپ، برس‌های بطری و حوض‌های شستشو قبل از نگهداری در هوا کاملاً خشک شوند تا از رشد میکروب‌ها و کپک‌ها جلوگیری شود. پس از خشک شدن کامل، اقلام باید در یک منطقه تمیز و محافظت شده نگهداری شوند تا از آلودگی در طول نگهداری جلوگیری شود.

قطعات رو دوباره سرهم کنید و سپس شیر دوش را در یک جای خشک و تمیز قرار دهید. بهتر است برای آسودگی در رابطه با تمیز ماندن قطعات ، آن‌ها را در یک کیسه مهر و موم کرده و سپس در یک جای مطمئن قرار دهید.

همچنین برس‌های مربوط به تمیز کاری را نیز در یک جای مطمئن قرار دهید.

شستشو شیر دوش- داروچی (4)

نکات کلیدی برای کار با لوله پمپ سینه یا شیر دوش

در صورت استفاده صحیح، لوله پمپ سینه شیر پمپاژ شده را لمس نمی‌کند و نیازی به تمیز کردن منظم ندارد.

همواره یک سری از قطعات یدکی و یا حتی یک مجموعه از شیر دوش کامل را در دسترس خود قرار دهید تا در صورتی که در حین استفاده از قطعات ، یکی از قطعات کثیف شود و یا آسیب ببیند ، بتوانید قطعه را جاگزین کنید.

اگر در پایان جلسه پمپاژ، لوله شما قطرات آب در خود دارد، لوله را از کیت فلنج/پمپ جدا کنید، اما آن را به پمپ متصل کنید. پمپ را چند دقیقه دیگر روشن کنید تا لوله خشک شود.

اگر لوله شما دارای شیر یا کپک است، فوراً آن را دور بیندازید زیرا تمیز کردن صحیح آن دشوار است. آن را با یک مجموعه لوله جدید جایگزین کنید و بررسی کنید که آیا مشکل رخ داده است زیراشیرها یا غشاها باید تعویض شوند.

اگر قسمت بیرونی لوله شما کثیف است، آن را با یک پارچه مرطوب یا دستمال ضدعفونی کننده پاک کنید.

جمع بندی

شیر دوش یکی از لوازم نسبتا ضروری برای دوشیدن شیر مادر است که مستقیما با شیر مادر در تماس بوده و می‌تواند روی کیفیت و سالم بودن شیر مادر که نوزاد داده می‌شود تاثیر گذار باشد.

از این رو سلامت و تمیز بودن شیر دوش و قطعات مربوط به آن بسیار مهم است. در این مقاله ، داروخانه داروچی سعی کرده است به زبان ساده و با روش‌های بسیار ساده ، تمیز نگه داشتن و تمیز کردن قطعات و خود شیر دوش را آموزش دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *