مقالات مسائل زناشویی و جنسی, مسائل مربوط به زنان

روش‌های جلوگیری از بارداری فیزیکی و استفاده از کاندوم و دیگر روش‌ها

روش‌های جلوگیری از بارداری فیزیکی و استفاده از کاندوم و دیگر روش‌ها-داروچی (1)

امروزه روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد‌.  تصمیم گیری در رابطه با اینکه کدام روش برای شما مناسب است شامل در نظرگرفتن تعدادی از مسائل  از جمله راحتی، هزینه، عوارض جانبی احتمالی و برنامه‌های بارداری آینده شما است .

پزشکان از اصطلاح "پیشگیری از بارداری پری کویتال" برای اشاره به روش‌های پیشگیری از بارداری که در زمان رابطه جنسی استفاده می‌کنید  استفاده می‌کنند‌.  این روش‌ها شامل کاندوم (چه خارجی و چه داخلی) و همچنین دیافراگم، کلاهک دهانه رحم، اسفنج و اسپرم کش‌های واژینال است‌.

کاندوم همچنین به عنوان روش‌های "مانعی" برای جلوگیری از بارداری شناخته می‌شود‌.  آنها از نظر فیزیکی مانع ورود اسپرم به رحم و رسیدن به تخمک برای لقاح می‌شوند یا به شکل دیگری مانع از آن می‌شوند‌.

دیافراگم، کلاهک دهانه رحم و اسفنج همراه با اسپرم کش (ماده ای شیمیایی که اسپرم را از بین می‌برد) برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود‌.

مزیت استفاده از این روش های پیشگیری فیزیکی:

فهرست مطالب

عوارض هورمونی ندارند ، زیرا فاقد هورمون هستند.

در مورد کاندوم‌های داخلی و خارجی، از برخی عفونت‌های مقاربتی محافظت محافظت می‌کنند‌.

بدون نسخه (در مورد کاندوم، اسفنج‌های ضد بارداری و اسپرم کش ها) در دسترس هستند‌.

این مقاله چندین روش کنترل بارداری از جمله کاندوم، دیافراگم، کلاهک دهانه رحم، اسفنج ضد بارداری و اسپرم کش ها را مورد بحث قرار می‌دهد .

روش‌های جلوگیری از بارداری فیزیکی و استفاده از کاندوم و دیگر روش‌ها-داروچی (6)

انتخاب یک روش کنترل و ضد بارداری

چگونه بهترین روش پیشگیری از بارداری را انتخاب کنیم؟

به دلیل تنوع گزینه‌های موجود، تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش پیشگیری از بارداری بهترین است، می‌تواند دشوار باشد‌.  بهترین روش روشی است که به طور مداوم استفاده شود و عوارض جانبی آزاردهنده‌ای ایجاد نکند‌.  عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • اثربخشی (چقدر برای جلوگیری از بارداری موثر است)
  • راحتی
  • چه مدت دارو یا دستگاه کار می‌کند
  • اینکه آیا و چگونه بر دوره ماهانه شما تأثیر می‌گذارد
  • نوع و فراوانی عوارض جانبی
  • توان مالی
  • نگرانی‌های حریم خصوصی
  • این که آیا در برابر بیماری‌های مقاربتی نیز از فرد محافظت می‌کند یا نه
  • اگر مصرف آن را متوقف کنید چقدر سریع باروری شما باز می‌گردد

هیچ کنترل بارداری کامل نیست‌.  شما باید مزایا و معایب گزینه‌های مختلف را بررسی کنید و تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما بهترین است‌.

اثربخشی روشهای سدی و پریکوئیتال

میزان اثربخشی (یعنی میزان کارایی آنها) بستگی به این دارد که کدام روش کنترل بارداری را انتخاب کنید‌.  میانگین نرخ بارداری برای افرادی که از هر روش استفاده می‌کنند در جدول زیر ذکر شده است‌.

خطر بارداری ممکن است کمی‌کمتر باشد اگر از کنترل بارداری خود به طور کامل استفاده کنید، یعنی هر بار که رابطه جنسی دارید از آن استفاده کنید و تمام دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید‌.

میزان اثر بخشی روش‌های سدی یا پریکونی برای پیشگیری از بارداری

تایپ کنید احتمال بارداری بیش از 1 سال مصرف معمولی*
کاندوم خارجی (مردانه) 13%
کاندوم داخلی (زنانه) 21%
دیافراگم با اسپرم کش استفاده می‌شود 17%
کلاه دهانه رحم با اسپرم کش استفاده می‌شود 16% برای افرادی که هرگز زایمان نکرده اند 32٪ برای افرادی که زایمان کرده اند
اسفنج 14٪ برای افرادی که هرگز زایمان نکرده اند 27٪ برای افرادی که زایمان کرده اند
اسپرم کش به تنهایی 21%
ژل تنظیم کننده pH واژن هنوز مشخص نیست - این محصول جدیدتر است و نیاز به مطالعه بیشتری دارد

پزشکان از اصطلاح "کنترل بارداری پری کویتال" برای اشاره به هرگونه کنترل بارداری که در زمان رابطه جنسی استفاده می‌کنید استفاده می‌کنند‌.  گاهی اوقات به این روش‌های «موانع» نیز گفته می‌شود‌.

* این تخمین ها برای درصد افرادی است که پس از یک سال استفاده از این روش باردار می‌شوند‌.  "استفاده معمولی" به معنای روشی است که مردم به طور متوسط ​​از این روش ها استفاده می‌کنند‌.  

با استفاده کامل، میزان بارداری کمی‌پایین تر خواهد بود، به این معنی که هر بار که رابطه جنسی دارید، از این روش استفاده کنید و تمام دستورالعمل ها را دقیقاً دنبال کنید.

به طور کلی، روش‌های مانع و پری کویتال به اندازه برخی از روش‌های موجود دیگر (مانند دستگاه داخل رحمی‌[IUD]، ایمپلنت، یا قرص‌های ضد بارداری) از بارداری جلوگیری نمی‌کنند. و به نسبت آن‌ها ضعیف‌تر هستند.

پیشگیری از بارداری اورژانسی

اگر رابطه جنسی محافظت نشده دارید (مثلاً از روش ضد بارداری استفاده نکردید یا روش مؤثر نبود)، هنوز راه هایی برای کاهش خطر بارداری وجود دارد‌.

 می‌توانید یک IUD قرار دهید (این موثرترین روش پیشگیری از بارداری اورژانسی است) یا یک قرص "صبح بعد" برای کاهش خطر بارداری خود مصرف کنید‌.  این کارد باید در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی، به طور ایده آل در عرض 120 ساعت مصرف شود‌.

از آنجایی که روش‌های بازدارنده و پریکونیال ممکن است شکست بخورند (به عنوان مثال، کاندوم ممکن است پاره شود، یا ممکن است فراموش کنید که دیافراگم، کلاه دهانه رحم یا اسفنج ضد بارداری خود را وارد کنید)، ایده خوبی است که قرص‌های ضد بارداری اضطراری را در خانه برای استفاده در دسترس داشته باشید‌.  اگر به آن نیاز دارید پیشگیری از بارداری اورژانسی به طور جداگانه مورد بحث قرار گرفته است‌.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با روش پیشگیری اورژانسی بارداری می‌توانید از طریق دکمه زیر به مقاله روش‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی مراجعه کنید.

روش‌های جلوگیری از بارداری فیزیکی و استفاده از کاندوم و دیگر روش‌ها-داروچی (4)

کاندوم برای پیشگیری از بارداری

به طور کلی دو نوع کاندوم وجود دارد:

کاندوم خارجی (که روی آلت تناسلی قرار می‌گیرد)

کاندوم داخلی (که داخل واژن قرار می‌گیرد)

کاندوم خارجی 

کاندوم خارجی چیست؟

کاندوم خارجی (مردانه) غلاف یا پوشش نازک و انعطاف پذیری است که روی آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ قرار می‌گیرد تا از ورود مایع منی به بدن شریک جنسی در طول رابطه جنسی جلوگیری کند‌.

 برای کمک به اطمینان از اثربخشی و محافظت بهینه، هر کسی که از کاندوم استفاده می‌کند باید دستورالعمل استفاده از آن را به دقت دنبال کند‌.

کاندوم‌های اسپرم‌کش (آنهایی که با اسپرم‌کش‌های بسته‌بندی شده روی کاندوم بسته‌بندی می‌شوند) مؤثرتر نیستند و سریع‌تر از کاندوم‌های بدون اسپرم‌کش منقضی می‌شوند و بنابراین استفاده از آن توصیه نمی‌شوند ‌.  بهتر است به جای آن از اسپرم کش جداگانه استفاده شود.

در صورت استفاده صحیح، کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مانند HIV را نیز کاهش دهد‌.  مطالعات به موارد زیر رسیده است:

  • خطر سوزاک، کلامیدیا، تریکوموناس، سیفلیس، HIV  و HPV ، ویروس پاپیلومای انسانی، که می‌تواند باعث زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم شود در زنانی که شریک مردشان به طور مداوم از کاندوم استفاده می‌کند، کاهش می‌یابد.
  • در مطالعه‌ای بر روی زنان HIV منفی که تنها خطر عفونت آن‌ها رابطه پایدار با یک مرد آلوده به HIV بود، هیچ یک از زنانی که به طور مداوم از کاندوم استفاده می‌کردند، آلوده نشدند‌.
  • به نظر می‌رسد استفاده منظم از کاندوم لاتکس خطر ابتلا به HIV را تا حدود 69 درصد کاهش می‌دهد‌.

روان کننده‌های مبتنی بر روغن (مانند روغن آفتاب، ژله نفتی یا مواد غذایی مانند خامه فرم گرفته) نباید با کاندوم‌های لاتکس استفاده شوند زیرا می‌توانند باعث ضعیف شدن و شکستن کاندوم شوند‌.  روان کننده‌های مبتنی بر آب مانند محصلات زیر ، یکی از بهترین محصولات روان کننده برای استفاده همزمان با کاندوم است.

(نام‌های تجاری نمونه: لوبربکانت اموشن، سیمپلکس)

اکثر کاندوم‌ها از لاتکس ساخته شده‌اند که می‌تواند برای افرادی که به لاتکس آلرژی یا حساسیت دارند مشکل ساز باشد.

 کاندوم‌های پلی اورتان جایگزینی برای لاتکس هستند‌.  کاندوم‌های پوست حیوانات (مثلاً پوست بره) در مواقعی که خطر عفونت HIV وجود دارد توصیه نمی‌شود زیرا به طور موثر از انتقال HIV جلوگیری نمی‌کند‌.

با استفاده از کاندوم، تقریباً 13 زن از هر 100 زن در سال اول باردار می‌شوند‌.  اثربخشی با استفاده کامل (یعنی استفاده صحیح از کاندوم و هر بار رابطه جنسی) بیشتر است.

روش‌های جلوگیری از بارداری فیزیکی و استفاده از کاندوم و دیگر روش‌ها-داروچی (2)

کاندوم داخلی 

کاندوم داخلی یا کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم داخلی (زنانه) در داخل واژن استفاده می‌شود تا از ورود مایع منی جلوگیری کند‌. این یک غلاف ساخته شده از نیتریل است و با یک روان کننده مبتنی بر سیلیکون روانکاری می‌شود‌.

یک حلقه نرم و انعطاف پذیر در هر انتها کاندوم زنانه وجود دار. لبه‌های حلقه در انتهای بسته غلاف به هم فشرده می‌شوند و سپس تا حد امکان وارد واژن می‌شوند‌.  پس از آزاد شدن، حلقه برای نگه داشتن کاندوم در جای خود باز می‌شود‌.  حلقه در انتهای باز غلاف در خارج از فرج باقی می‌ماند و در مقابل لابیا قرار می‌گیرد‌.

(حلقه سمت چپ در داخل واژن قرار می‌گیرد‌.  حلقه سمت راست که باز است خارج از بدن قرار دارد‌.)

با استفاده از کاندوم داخلی، تقریباً از هر 100 زن، 21 نفر در سال اول باردار می‌شوند‌.

دیافراگم / کلاهک دهانه رحم برای پیشگیری از بارداری

تاثیر استفاده از کلاهک دهانه رحم برای پیشگیری از بارداری چگونه است؟

دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم قبل از رابطه جنسی روی دهانه رحم قرار می‌گیرد‌. این وسیله با از بین بردن اسپرم با اسپرم کش از بارداری جلوگیری می‌کند.

 هر دو دستگاه نیاز به نصب توسط یک متخصص بالینی آموزش دیده دارند و تناسب باید بعد از زایمان مجدد یا در صورت کاهش یا افزایش وزن بیش از 10 پوند (4‌. 5 کیلوگرم) بررسی شود‌.

 یک دیافراگم نیازی به نصب ندارد زیرا در یک اندازه وجود دارد که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند‌.

هم دیافراگم و هم کلاهک دهانه رحم می‌توانند خطر ابتلا به برخی بیماری ها و عفونت‌های مقاربتی از جمله سوزاک، کلامیدیا و بیماری التهابی لگن را کاهش دهند‌.  با این حال، آنها از گسترش عفونت HIV جلوگیری نمی‌کنند‌.

 به زنان مبتلا به عفونت شناخته شده اچ آی وی یا کسانی که در معرض ابتلا به HIV هستند توصیه می‌شود علاوه بر دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم از کاندوم خارجی (اگر همسرشان آلت تناسلی دارد) استفاده کنند‌.

در بیشتر مطالعات، میزان شکست در پیشگیری (تعداد حاملگی) برای استفاده کنندگان از دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم در مقایسه با افرادی که از روش‌های هورمونی کنترل بارداری استفاده می‌کردند (مثلاً قرص‌های ضد بارداری) بالاتر بود‌.  (

تقریباً از هر 100 زنی که از دیافراگم استفاده می‌کنند، 17 نفر در سال اول باردار می‌شوند‌.

 با استفاده از کلاهک دهانه رحم، 16 تا 32 از 100 زن در سال اول باردار می‌شوند‌.  کلاهک دهانه رحم برای زنانی که زایمان کرده اند کمتر موثر است‌.

دیافراگم برای پیشگیری از بارداری

تاثیر استفاده از دیافراگم برای پیشگیری از بارداری چگونه است؟

دیافراگم یک فنجان نرم و گنبدی شکل است که از سیلیکون با یک لبه انعطاف پذیر ساخته شده است‌.  قبل از رابطه جنسی، حفره گنبد تا حدی با یک کرم یا ژله اسپرم کش پر می‌شود و سپس دیافراگم در عمق واژن قرار می‌گیرد و طوری قرار می‌گیرد که روی دهانه رحم قرار گیرد .

باید شش تا هشت ساعت پس از مقاربت در جای خود باقی بماند و سپس برداشته شود‌.  اگر در این مدت بیش از یک بار رابطه جنسی داشته باشید، نیازی به برداشتن دیافراگم ندارید، اما باید یک دوز اضافی اسپرم کش وارد واژن کنید‌.

دیافراگم وسیله ای انعطاف پذیر است که از طریق واژن وارد می‌شود و قبل از رابطه جنسی روی دهانه رحم قرار می‌گیرد‌.

 از دیافراگم در این تصویر (با سوراخ) برای اندازه گیری استفاده شده است‌.  دیافراگمی‌که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود سوراخ ندارد‌.

اقدامات احتیاطی  در حین استفاده از دیافراگم

بیشتر زنان می‌توانند از دیافراگم استفاده کنند‌.  با این حال؛ برای کسانی که به سیلیکون یا اسپرم کش‌ها آلرژی یا حساسیت دارند، روش خوبی نیست‌.

 مشکلات عضلات کف لگن (پرولپس رحم، سیستوسل

 رکتوسل، یا صدای ضعیف واژن)

مشکل در فرآیند درج

عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری

همانطور که در بالا توضیح داده شد، زنانی که دارای یک عفونت مقاربتی هستند (یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند) باید علاوه بر دیافراگم، از کاندوم خارجی در طول رابطه جنسی (اگر شریک جنسی آنها آلت تناسلی دارند) استفاده کنند‌.

زنان با سابقه سندرم شوک سمی ‌نباید از دیافراگم استفاده کنند‌.  در برخی از زنان، استفاده از دیافراگم خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را افزایش می‌دهد‌.

روش‌های جلوگیری از بارداری فیزیکی و استفاده از کاندوم و دیگر روش‌ها-داروچی (3)

کلاه دهانه رحم 

کلاه دهانه رحم در لاستیک سیلیکونی در اندازه‌های مختلف موجود است‌.  مشابه دیافراگم، تا حدی با اسپرم کش پر شده و روی دهانه رحم قرار می‌گیرد‌.و می‌تواند تا 48 ساعت در جای خود باقی بماند‌.

در صورتی که قبلا زایمان کرده اید، کلاه دهانه رحم انتخاب خوبی برای پیشگیری از بارداری نیست زیرا در این شرایط در پیشگیری از بارداری موثر نیست‌.  این به این دلیل است که زایمان اندازه دهانه رحم را تغییر می‌دهد، بنابراین ممکن است کلاهک نیز مناسب نباشد‌.

اسفنج

تاثیر استفاده از اسفنج ضد بارداری برای پیشگیری از بارداری چگونه است؟

اسفنج ضد بارداری مانع از ورود اسپرم به رحم می‌شود و حاوی یک اسپرم کش برای از بین بردن اسپرم است‌.  می‌توان آن را بدون نسخه خریداری کرد.

اسفنج یک دیسک دایره ای دو اینچی است که ضخامت آن 3/4 اینچ است و به حلقه‌ای متصل است که برای جدا کردن استفاده می‌شود‌.  حاوی یک اسپرم کش است و قبل از قرار دادن در عمق واژن با آب لوله کشی مرطوب می‌شود‌.

اسفنج را می‌توان در جای خود گذاشت و تا 24 ساعت مکرر استفاده کرد‌.

با استفاده از اسفنج، تقریباً 14 زن از 100 زن در سال اول باردار می‌شوند‌.  میزان شکست در زنانی که قبلا زایمان کرده اند بیشتر است (تقریباً 27 درصد).

اسپرم کش واژینال و ژل تنظیم کننده pH

از دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توان به استفاهد از اسپرم کش واژینال و ژل تنظیم کننده PH اشاره کرد که امروزه با استقبال رو به رو شده است.

اسپرم کش  

 اسپرم کش‌ها مواد شیمیایی هستند که اسپرم را از بین می‌برند‌.  آنها در اکثر داروخانه‌ها بدون نسخه در دسترس هستند‌.  اسپرم کش‌ها به اشکال مختلف از جمله ژل، فوم، کرم، فیلم، شیاف و قرص موجود هستند‌.

اسپرم کش‌ها ممکن است به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند، اما زمانی که همراه با کاندوم، دیافراگم یا کلاه دهانه رحم استفاده شوند، موثرتر هستند‌.

 اگر زوجی قبل از برقراری رابطه جنسی به اندازه کافی منتظر نمانند تا اسپرم کش متفرق شود، اگر رابطه جنسی بیش از یک ساعت پس از استعمال به تعویق افتاد، یا اگر دوز تکراری قبل از رابطه جنسی مجدد استفاده نشود، اثربخشی کاهش می‌یابد‌.

تحریک موضعی واژن با استفاده از اسپرم کش غیر معمول نیست و استفاده از کاندوم‌های پوشش داده شده با اسپرم کش با افزایش خطر عفونت ادراری در شریک زن همراه است‌.  

تقریباً از هر 100 زنی که از اسپرم کش استفاده می‌کنند، 21 نفر در سال اول باردار می‌شوند‌.  هنگامی‌که یک اسپرم کش با روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری مانند کاندوم یا دیافراگم استفاده می‌شود، تعداد زنان باردار بسیار کمتر است‌.

روش‌های جلوگیری از بارداری فیزیکی و استفاده از کاندوم و دیگر روش‌ها-داروچی (5)

ژل تنظیم کننده pH واژن  

در سال 2020، ژل واژینال دیگری در دسترس قرار گرفت‌.  این محصول  باعث تغییر سطح اسیدیته در واژن می‌شود که باعث کاهش تحرک اسپرم می‌شود‌.  این باعث می‌شود که اسپرم کمتر به تخمک برسد و آن را بارور کند .که باعث بارداری می‌شود. ژل یک ساعت یا زودتر قبل از رابطه جنسی وارد واژن می‌شود‌.

به نظر می‌رسد ژل ضد بارداری واژینال تقریباً به اندازه اسپرم کش در جلوگیری از بارداری مؤثر است، اما ممکن است عوارض جانبی کمتری مانند تحریک واژن یا آلت تناسلی شریک جنسی داشته باشد‌.

 می‌توان از ژل ضد بارداری در کنار سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کرد، اگرچه افرادی که از حلقه هورمونی واژینال استفاده می‌کنند نباید از ژل استفاده کنند‌.

جمع بندی

امروزه روش‌های مختلف فیزیکی زیادی برای پیشگیری از بارداری اختراع شده که در این مقاله از داروچی با آن‌ها و روش استفاده از آن‌ها آشنا شدیم.

اما باید در هنگام انتخاب روش مورد نظر ، چندین معیار را که در متن مقاله به آن اشاره کرده‎‌ایم دقت کنید.

در این مقاله از داروچی ، سعی کرده‌ایم انواع روش فیزیکی پیشگیری از بارداری را معرفی و بررسی کنیم تا زوجین بتوانند متناسب با نیاز خود ، روش مورد نظر خود را انتخاب کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *