شیر مادر و شیر خشک

تاثیر تغذیه بر سلامتی در دوران بارداری و شیردهی

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی-داروچی (1)

بررسی اجمالی تغذیه با شیر مادر و سلامت

تغذیه با شیر مادر فواید زیادی هم برای سلامتی شما و هم برای سلامتی کودکتان دارد. اما نکته‌ای که در دوران شیردهی باید به آن دقت کرد ، شیوه و مسائل مربوط به نوع تغذیه در دوران شیردهی است.

توجه به شیوه صحیح تغذیه در دوران شیردهی می‌تواند باعث حفظ سلامتی مادر و نوزاد در این دوران بسیار حساس می‌شود. در این مقاله ، کارشناس تغذیه داروخانه داروچی به ارائه مسائل مربوط به نوع تغذیه مادر در دوران شیردهی پرداخته است.

در ادامه با داروچی همراه باشید.

اگر در دوران شیردهی هستید، بدن شما به افزایش کالری و مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند ذخایر مواد مغذی و انرژی خود را حفظ کند و در عین حال امکان کاهش تدریجی وزن به دست آمده در دوران بارداری را فراهم کند.

در بیشتر موارد، بهترین راه برای دریافت کالری و مواد مغذی کافی، خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. که شامل میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، غلات و مقدار محدودی چربی است، گاهی اوقات همراه با مکمل‌های مولتی ویتامین.

این مقاله نیازهای تغذیه‌ای زنان شیرده (شیردهی یا دوشیدن شیر مادر برای نوزاد خود) را مورد بحث قرار می دهد.

این مقاله شامل توصیه‌هایی برای دریافت کالری، مکمل های ویتامین و مواد معدنی، و هیدراتاسیون، و دستورالعمل‌هایی برای کاهش وزن در دوران شیردهی است.

غذاها، نوشیدنی ها و داروهایی که باید محدود شوند یا از آنها اجتناب شود نیز مورد بحث قرار می گیرند.اجزای یک رژیم غذایی سالم به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

تغذیه و شیردهی

فهرست مطالب

توصیه برای جذب کالری 

 زمانی که شیر نمی‌دهید، انرژی یا کالری مورد نیاز شما به عوامل فردی از جمله وزن، سن، قد و سطح فعالیت بستگی دارد.

در دوران شیردهی، انرژی مورد نیاز بدن شما به میزان تغذیه‌ای که برای کودک خود تهیه می کنید بستگی دارد.اگر شما تنها منبع شیر کودک خود هستید، بدن شما به انرژی اضافی زیر نیاز دارد:

از زمان تولد تا 6 ماه پس از تولد 

 تقریباً 330 کالری در روز بیشتر از زمانی که شیر نمی‌دهید.این تعداد در کاهش تدریجی وزن به دست آمده در دوران بارداری موثر است.

انرژی مورد نیاز برای تولید شیر تقریباً 500 کالری در روز است که 170 کالری آن از بدن شما تامین می شود که در ماه های بعد از زایمان به تدریج وزن کم می کنید (500 منهای 170 = 330 کالری در روز).

این توصیه فرض می کند که کودک شما فقط شیر شما را دریافت می کند و شیر خشک یا غذاهای جامد را دریافت نمی کند.

از 6 تا 12 ماه پس از تولد 

 تقریبا 400 کالری در روز بیشتر از زمانی که شیر نمی دهید.این فرض را بر این می‌گذارد که وزنی را که در دوران بارداری به دست آورده اید از دست داده اید و وزن بدن خود را ثابت نگه می دارید.

همچنین فرض بر این است که کودک شما فقط شیر شما (بدون شیر خشک)، به علاوه غذاهای جامد را از حدود شش ماهگی دریافت می کند.کالری اضافی بستگی به مقدار شیر مصرفی کودک شما دارد.

اگر شاخص توده بدنی سالم (BMI) دارید و قد متوسطی دارید، کل انرژی مورد نیاز شما در دوران شیردهی تقریباً 2100 تا 2700 کالری در روز برای شش ماه اول. پس از تولد و 2200 تا 2800 کالری در روز پس از آن بسته به سن، وزن و سطح فعالیت شما و میزان شیری که تولید می کنید.

در بیشتر موارد، اشتهای شما برای رفع نیازهای بدن تنظیم می شود، بنابراین نیازی به شمارش کالری نخواهید داشت.

برآورد نیاز کالری زنانی که باردار یا شیرده نیستند

Age
(years)
Sedentary*
(calories/day)
Moderately active
(calories/day)
ActiveΔ
(calories/day)
15 to 18 1800 2000 2400
19 to 25 2000 2200 2400
26 to 30 1800 2000 2400
31 to 50 1800 2000 2200
51 to 55 1600 1800 2200

* کم تحرکی یعنی سبک زندگی که فقط شامل فعالیت بدنی زندگی مستقل می شود.
* فعالیت متوسط ​​به معنای سبک زندگی است که شامل فعالیت بدنی معادل پیاده روی حدود 1.5 تا 3 مایل در روز با سرعت 3 تا 4 مایل در ساعت، علاوه بر فعالیت های زندگی مستقل است.
Δ Active به معنای سبک زندگی است که شامل فعالیت بدنی معادل پیاده روی بیش از 3 مایل در روز با سرعت 3 تا 4 مایل در ساعت، علاوه بر فعالیت های زندگی مستقل است.

این تخمین ها بر اساس معادلات برآورد شده نیازهای انرژی، با استفاده از ارتفاع مرجع (متوسط) و وزن مرجع (سالم) برای هر گروه سنی است.این تخمین ها برای زنانی که باردار یا شیرده نیستند اعمال می شود.زنانی که در دوران شیردهی هستند به 300 تا 400 کالری اضافی در روز نیاز دارند.

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی-داروچی (4)

تغذیه و ترکیب شیر  

حتی اگر کالری یا مواد مغذی دریافتی توصیه شده را دریافت نکنید، بدن شما به احتمال زیاد همچنان می‌تواند شیر کافی برای نوزادتان تولید کند (مگر اینکه به شدت دچار سوءتغذیه باشید).شیر شما همچنین دارای محتوای مناسب برای اکثر مواد مغذی از جمله چربی، پروتئین و کربوهیدرات ها و مواد معدنی اصلی مانند کلسیم خواهد بود.

با این حال، تغذیه شما بر مقدار شیر برای برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر  مانند ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، ویتامین B12، سلنیوم و یدتأثیر می‌گذارد.

اگر به اندازه کافی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی تنها از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنید، ممکن است برای اطمینان از کیفیت خوب شیر، نیاز به مصرف مکمل ها داشته باشید.

اگر از رژیم غذایی محدود استفاده می‌کنید (به عنوان مثال اگر گیاهخوار یا گیاهخوار هستید)، یا نگرانی‌های دیگری در مورد دریافت مواد مغذی کافی دارید، با یک پزشک در مورد اینکه آیا به مکمل های خاصی نیاز دارید یا خیر صحبت کنید.

مصرف مایعات  

به طور متوسط، اگر کودک شما فقط شیر مادر دریافت می‌کند، تقریباً 25 اونس (750 میلی لیتر) شیر در روز مصرف می‌کند.ممکن است تعجب کنید که برای هیدراته ماندن چقدر مایعات اضافی باید بنوشید.

به طور کلی نوشیدن در هنگام تشنگی و مشاهده علائم اولیه مبنی بر عدم دریافت مایعات کافی (مانند ادرار تیره رنگ، تکرر ادرار، خشکی دهان) کافی است.نگه داشتن یک بطری آب یا نوشیدنی سالم دیگر در نزدیکی شما به عنوان یادآوری برای هیدراته ماندن کمک می کند.

آلرژی یا حساسیت غذایی در کودکان بر اثر تغذیه مادر

غذاهایی که در دوران شیردهی می خورید به ندرت بر روی کودک شما تأثیر می گذارد.در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که اگر مادرشان رژیم غذایی متعادلی داشته باشد، از جمله غذاهایی که «آلرژی‌زا» در نظر گرفته می‌شوند (غذاهایی که بسیاری از مردم به آن‌ها حساسیت دارند، مانند آجیل یا صدف‌ها) احتمال کمتری دارد که نوزادان دچار آلرژی شوند.

بنابراین، اگر کودک شما علائمی مانند گیجی یا تغییراتی در حرکات روده دارد، احتمالاً به رژیم غذایی شما مربوط نیست .

تعداد کمی از نوزادان نسبت به غذایی که می‌خورید (معمولا شیر گاو یا سویا) آلرژی دارند.هنگامی که این اتفاق می‌افتد، علامت اصلی آن ، وجود خون در مدفوع نوزاد (مدفوع) یا گاهی اسهال یا استفراغ مداوم است.

اگر کودک شما این علائم را دارد، با پزشک خود صحبت کنید.آنها ممکن است توصیه کنند که به طور موقت از یک غذای خاص اجتناب کنید تا مشخص شود مشکل از این ماده غذایی است یا خیر.

کاهش وزن و شیردهی

پس از تولد، اکثر زنان وزنی را که در دوران بارداری به دست آورده‌اند به تدریج از دست می‌دهند. کاهش وزن متوسط ​​با خوردن کمتر و/یا ورزش منظم احتمالاً بر توانایی شما برای تولید مقدار کافی شیر تأثیری نخواهد گذاشت.

اگر جراحی کاهش وزن انجام داده‌اید، احتمالاً تا زمانی که به وزن پایین تر ثابتی رسیده‌اید، می‌توانید شیر کافی تولید کنید.با این حال، جراحی کاهش وزن خطر کمبود ویتامین‌های خاص را افزایش می دهد. بنابراین بسیار مهم است که مکمل های ویتامین و مواد معدنی خود را طبق توصیه پزشک مصرف کنید.

همچنین باید کودکتان را به دقت زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که وزن او، به‌ویژه در هفته‌های اول زندگی به‌طور مناسب افزایش می‌یابد، و از نظر کمبود ویتامین‌های احتمالی، به‌ویژه ویتامین B12، او را زیر نظر بگیرید.

ویتامین ، مواد معدنی ومغذی در دوران شیردهی

ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز در دوران شیردهی

شما باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید که شامل لبنیات، گوشت و ماهی و سایر غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی باشد.

برای اطمینان از دریافت تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز، ایده خوبی است که در دوران شیردهی از مکمل های مولتی ویتامین مینرال استفاده کنید (این می تواند یک مکمل ویتامین معدنی دوران بارداری باشد).

محتوای این مکمل ها بسته به محصول متفاوت است.حتما یکی را انتخاب کنید که حداقل 150 میکروگرم ید داشته باشد.در صورت پیروی از رژیم غذایی خاص (از جمله رژیم گیاهخواری) مصرف مکمل های مولتی ویتامین-معدنی اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای حفظ سلامت استخوان های خود باید مراقب مصرف مقدار کافی کلسیم و ویتامین D باشید. (این موضوع در زمانی که شیر نمی‌دهید نیز مهم است).اکثر مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال تنها بخشی از نیاز کلسیم شما را تامین می‌کنند.

ویتامین B12 در دوران بارداری

 افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند (یعنی گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات یا هر محصول حیوانی دیگری نمی‌خورند) باید مکمل ویتامین حاوی ویتامین B12 مصرف کنند.

این مورد همیشه مهم است، به ویژه زمانی که در دوران شیردهی هستید.اکثر مولتی ویتامین های موجود در بازار دارای دوز کافی از B12 هستند.

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی-ویتامین ها-داروچی (5)

کلسیم در دوران شیردهی

بارداری و شیردهی باعث کاهش موقت توده استخوانی می‌شود.با این حال، استخوان از دست رفته معمولاً پس از قطع شیردهی بازیابی می‌شود. با مصرف کلسیم اضافی در غذاها و نوشیدنی‌ها در دوران بارداری یا شیردهی نمی‌توان از این فقدان جلوگیری کرد.

تمام زنان بالغ باید حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز قبل از بارداری و همچنین در دوران بارداری و شیردهی مصرف کنند. دختران نوجوان باید 1300 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کنند.این اهداف مانند کسانی است که باردار یا شیرده نیستند.

منابع اولیه کلسیم در رژیم غذایی شیر و سایر محصولات لبنی (مانند پنیر سفت، پنیر دلمه یا ماست) و همچنین غذاهای غنی شده با کلسیم (مانند آب پرتقال، شیرهای غیرلبنی یا توفو) است.

همچنین مقادیر کمتری کلسیم در سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج وجود دارد.

غذاهای حاوی کلسیم

غذا کلسیم بر حسب میلی گرم
شیر (بدون چربی، 2٪ یا کامل؛ 8 اونس [240 میلی لیتر]) 300
ماست (6 اونس [168 گرم]) 250
آب پرتقال (با کلسیم؛ 8 اونس [240 میلی لیتر]) 300
توفو با کلسیم (0.5 فنجان [113 گرم]) 435
پنیر (1 اونس [28 گرم]) 195 تا 335 (پنیر سفت = کلسیم بالاتر)
پنیر کوتیج (0.5 فنجان [113 گرم]) 130
بستنی یا ماست منجمد (0.5 فنجان [113 گرم]) 100
شیرهای غیر لبنی (سویا، جو، بادام؛ 8 اونس [240 میلی لیتر]) 300 تا 450
لوبیا (0.5 فنجان پخته شده [113 گرم]) 60 تا 80
سبزیجات سبز تیره و برگ دار (0.5 فنجان پخته شده [113 گرم]) 50 تا 135
بادام (24 عدد کامل) 70
پرتقال (1 متوسط) 60

ویتامین D در دوران بارداری

برای مادر 

 زنان بالغ شیرده و غیر شیرده به 600 واحد بین المللی (15 میکروگرم) ویتامین دی در روز نیاز دارند.ویتامین D برای جذب کلسیم و حفظ استخوان‌های سالم مهم است.

شیر غنی شده با ویتامین D منبع خوبی از ویتامین D رژیمی است که تقریباً 100 واحد بین المللی (2.5 میکروگرم) در هر فنجان را فراهم می کند. شما همچنین می‌توانید ویتامین D را از مکمل یا ویتامین D به تنهایی یا کلسیم به علاوه ویتامین D دریافت کنید.

برای کودک

 آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که همه نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، روزانه یک مکمل ویتامین D به میزان 400 واحد بین المللی (10 میکروگرم) در روز، بلافاصله پس از تولد دریافت کنند.

این تجویز به این دلیل است که شیر مادر ویتامین D کمی دارد، حتی اگر مقدار توصیه شده ویتامین D (600 واحد بین‌المللی یا 15 میکروگرم در روز) را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها دریافت کنید.

اگرچه ویتامین D نیز می‌تواند از طریق پوست، با قرار گیری در معرض نور خورشید ساخته شود، AAP توصیه می‌کند که نوزادان از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید برای کاهش خطرات طولانی مدت سرطان پوست خودداری کنند.

می توانید قطره مایع ویتامین D برای نوزادان را از داروخانه خود خریداری کنید.

به عنوان جایگزینی برای دادن مستقیم مکمل‌های ویتامین D به کودک، می‌توانید دوز بالایی از ویتامین D را خودتان (تقریباً 6000 واحد بین المللی یا 150 میکروگرم در روز) مصرف کنید.

در حالی که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این روشی موثر برای تامین نیاز روزانه کودک به ویتامین D است، این عمل توسط AAP به عنوان یک رویکرد روتین توصیه نمی‌شود. و فقط باید تحت راهنمایی یک پزشک انجام شود.

آهن در دوران شیردهی

 مقدار آهن توصیه شده برای بزرگسالان شیرده 9 میلی گرم در روز است، در حالی که برای زنان بالغی که شیردهی نمی کنند، 18 میلی گرم است.کمبود آهن شایع ترین علت کم خونی است.

اگر بعد از زایمان کم خونی ندارید و در دوران شیردهی هستید، احتمالاً نیازی به مکمل آهن ندارید. این به این دلیل است که اکثر زنان در چهار تا شش ماه اول پس از تولد، دوره قاعدگی خود را از سر نمی‌گیرند، بنابراین از طریق خون قاعدگی آهن از دست نمی‌دهند.

اگر بعد از زایمان کم خون هستید، باید مکمل آهن مصرف کنید.این ممکن است از طریق یک مکمل آهن بدون نسخه یا نسخه‌ای یا با مصرف یک مکمل مولتی ویتامین مینرال قبل از تولد ارائه شود.

بیشتر مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی دوران بارداری حاوی آهن بیشتری نسبت به نیاز دوران شیردهی هستند که باعث ناراحتی شکمی در برخی افراد می‌شود.اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید مکمل‌هایی را امتحان کنید که مقادیر کمتری آهن دارد (به جای مکمل‌های دوران بارداری) یا می‌توانید مکمل آهن را یک روز در میان مصرف کنید.

ید در دوران بارداری

مصرف توصیه شده برای ید در دوران شیردهی 290 میکروگرم در روز است.اگر در کشوری زندگی می‌کنید که نمک سفره یددار است. بخشی از این نیاز از رژیم غذایی معمول شما تامین می شود.

با این حال، برای برآورده کردن نیاز کامل، باید از نمک یددار استفاده کنید و طبق توصیه انجمن تیروئید آمریکا و AAP، هر روز یک مکمل مولتی ویتامین مینرال یا مکمل دوران بارداری حاوی 150 میکروگرم ید به شکل یدید پتاسیم مصرف کنید.

عوامل خطر اولیه برای کمبود ید، رژیم غذایی بدون نمک یددار یا محصولات لبنی است.کمبود ید در رژیم غذایی ممکن است با سیگار کشیدن، کمبود آهن و مصرف مکرر غذاهایی که با تولید هورمون‌های تیروئید تداخل دارند، از جمله کلم پیچ، کلم، گل کلم و کلم بروکلی بدتر شود.

اگر رژیم غذایی شما بسیار کم ید باشد، ممکن است کودک شما در رشد، رشد مغز و عملکرد تیروئید دچار مشکل شود.

مصرف ماهی در دوران شیردهی

ماهی جزو مواد غذایی بسیار مفید است که میزان مصرف آن در دوران شیردهی بسیار مهم تر از قبل می‌شود و می‌تواند دارای اثرات مثبت زیادی در این دوران باشد.

میزان مصرف ماهی در دوران شیردهی چه قدر است؟

مصرف توصیه شده اسیدهای چرب امگا 3 در دوران شیردهی 200 تا 300 میلی گرم در روز است.می‌توانید این نیاز را با یک تا دو وعده ماهی در هفته برطرف کنید.

شما باید ماهی هایی را انتخاب کنید که جیوه کمی دارند، مانند ماهی کاد، هادوک، ماهی قزل آلا یا کنسرو ماهی تن سبک. شما باید از ماهی‌هایی با سطوح بالای جیوه مانند کوسه، اره ماهی، شاه ماهی خال مخالی یا کاشی ماهی اجتناب کنید.

مصرف دارو در دوران شیردهی

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی-داروچی (2)

ایمنی داروها و سایر مواد در دوران شیردهی

مصرف داروها در دوران شیردهی

 مصرف بسیاری از داروها در دوران شیردهی بی خطر است.با این حال، استثناهایی وجود دارد.به همین دلیل، بهتر است در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد اینکه آیا دارو، گیاه، مکمل یا محصول خاصی برای کودک شما در دوران شیردهی بی خطر است یا خیر، با پزشک، مشاور شیردهی یا داروساز خود مشورت کنید.

داروهایی که ممکن است بر تولید شیر تأثیر بگذارند 

 برخی از داروها بی خطر هستند اما به طور بالقوه می‌توانند بر مقدار شیر تولید شده تأثیر بگذارند.به عنوان مثال، قرص‌های ضد بارداری ترکیبی استروژن و پروژسترون ممکن است میزان شیر تولیدی بدن شما را کاهش دهد، اما تأثیر آن در افراد متفاوت است.

در برخی موارد، بهتر است از مصرف این نوع قرص‌های ضد بارداری اجتناب کنید.قرص‌های ضدبارداری فقط پروژسترون، دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) و تزریق‌ها احتمال کمتری بر عرضه شیر دارند.

آی یو دی های مسی پیشگیری از بارداری طولانی اثر و برگشت پذیر را بدون هیچ هورمونی ارائه می‌کنند و ممکن است برای کسانی که شیردهی می‌کنند و می خواهند کنترل بارداری طولانی مدت داشته باشند، مناسب باشد.

ضداحتقان‌های بدون نسخه که حاوی سودوافدرین هستند (نام تجاری نمونه: سودافد) نیز می‌توانند میزان شیر را کاهش دهند.

داروها و داروهایی که باید اجتناب شود

 برخی از داروها برای نوزادان مضر هستند و در صورت امکان باید از مصرف آنها در دوران شیردهی خودداری شود.اگر مطمئن نیستید که مصرف یک دارو در دوران شیردهی بی خطر است، بهتر است مستقیماً از پزشک یا داروساز خود سوال کنید.

در برخی موارد، آنها ممکن است جایگزین ایمن تری را پیشنهاد کنند یا کودک شما را برای عوارض جانبی احتمالی تحت نظر بگیرند.

داروهای غیرقانونی مانند آمفتامین‌ها، کوکائین، فن سیکلیدین (PCP) و هروئین برای شما یا کودکتان بی خطر نیستند.به افرادی که از این داروها استفاده می کنند توصیه می شود از شیردهی خودداری کنند.

مصرف مواد مخدر و الکل در دوران شیردهی

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی-دخانیات ، مشروب و کافئین-داروچی (3)

مصرف حشیش در دوران شیردهی

در حالی که حشیش (ماری جوانا) در برخی مکان‌ها قانونی است، اطلاعات محدودی در مورد اثرات آن در نوزادان وجود دارد.به همین دلیل، متخصصان به افرادی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند توصیه می‌کنند از تمام محصولات حشیش (از جمله سیگار کشیدن، استعمال دخانیات یا خوراکی‌ها) اجتناب کنند.

مصرف الکل در دوران شیردهی  

سوالاتی که در این بخش از مقاله به آن پاسخ داده می‌شود:

عوارض مصرف الکل در دوران شیردهی چیست؟

مصرف الکل در دوران شیردهی چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؟

مادر در دوران شیردهی چه مقدار الکل مصرف کند؟

وقتی الکل مصرف می‌کنید، درصد کمی از الکل به شیر مادر منتقل می شود.با این حال، زمانی که الکل از جریان خون پاک می‌شود، از شیر نیز پاک می شود.مقدار الکلی که در دوران شیردهی “ایمن” در نظر گرفته می شود بحث برانگیز است.تعدادی از عوامل بر میزان الکل منتقل شده به شیر مادر و میزان جذب کودک تأثیر می گذارد.

برای یک زن با وزن متوسط، تقریباً دو ساعت طول می‌کشد تا یک وعده الکل به طور کامل از بدن پاک شود.

یک وعده الکل به معنای 12 اونس آبجو، 5 اونس شراب، یا 1.5 اونس مشروب 80 پروف است.برای اینکه به طور کامل از انتقال الکل به کودک خود جلوگیری کنید، متخصصان توصیه می‌کنند حدود دو ساعت پس از مصرف یک وعده الکل برای شیردهی صبر کنید.

هنگامی که دو ساعت صبر کردید، می‌توانید به نوزاد خود شیر دهید (الزامی نیست شیر ​​خود را پمپاژ کرده و دور بریزید).اگر بیش از این مقدار بنوشید، بهتر است به ازای هر وعده الکل، دو ساعت دیگر از شیر دادن خودداری کنید.

مصرف کافئین در دوران شیردهی

مسائل مربوط به مصرف کافئین در دوران شیردهی

کافئین یک ماده غذایی بسیار پر مصرف در رژیم غذایی والدین امروزی است که باعث ایجاد دغدغه ذهنی برای بسیاری از والدین شده است که آیا مصرف کافئین در  دوران شیردهی مشکل دارد؟

مضررات کافئین در دوران شیردهی؟

  اکثر مردم می‌توانند در دوران شیردهی مقدار متوسطی کافئین بنوشند بدون اینکه این کافئین روی کودکشان تأثیر بگذارد.

متخصصان مصرف متوسط ​​کافئین را به عنوان دو تا سه فنجان نوشیدنی کافئین دار (مثلا قهوه) در روز تعریف می‌کنند.با این حال، برخی از نوزادان جوان به کافئین حساس هستند و حتی با مقادیر کم کافئین، تحریک پذیر می شوند یا به سختی می‌خوابند.

حساسیت نوزاد به کافئین معمولاً با گذشت زمان کاهش می‌یابد زیرا نوزادان با افزایش سن (مثلاً بعد از سه تا پنج ماهگی) سریعتر کافئین را از سیستم خود پاک می‌کنند.

اگر متوجه شدید که کودکتان در هنگام مصرف کافئین بدخلق به نظر می‌رسد یا مشکل خواب دارد، می‌توانید آن را کاهش دهید تا ببینید آیا این تفاوتی ایجاد می‌کند یا خیر.

مسائل و مضررات مصرف تنباکو یا سیگار در دوران شیردهی

امروزه بسیاری از والدین از سیگار استفاده می‌کنند. با این وجود احساس خطری نسبت به عوارض سیگار در دوران شیردهی و تاثیرات منفی سیگار روی نوزاد و کودک حس می‌کنند. و همواره به دنبال پاسخ برای سوالاتی نظیر سوالات زیر هستند:

تاثیر مصرف سیگار در شیردهی ؟

عوارض سیگار کشیدن در دوران شیردهی چیست؟

مضرات سیگار در دوران شیردهی چیست؟

نوزادان والدین سیگاری در معرض خطر ابتلا به تعدادی از بیماری ها از جمله آسم، ذات الریه، عفونت گوش، برونشیت، و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) هستند.

سیگار کشیدن نیز می‌تواند شیر شما را کاهش دهد.این خطرات برای سلامتی ناشی از سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری و همچنین قرار دادن نوزاد در معرض دود سیگار پس از تولد است.

اگر از سیگارهای الکترونیکی (ویپ) استفاده می کنید، توجه داشته باشید که بیشتر دستگاه‌ها و مایعات ویپینگ حاوی نیکوتین (داروی اعتیادآور موجود در محصولات تنباکو) هستند.

حتی اگر سیگارهای الکترونیکی دود تنباکو تولید نمی‌کنند، این بدان معنا نیست که آنها بی ضرر هستند.زیرا نیکوتین وارد شیر مادر می شود.

اثرات دقیق این قرار گرفتن در معرض نیکوتین بر روی نوزاد مشخص نیست، اما برخی از مطالعات نشان داده اند که نیکوتین موجود در شیر مادر می‌تواند خواب کودک را مختل کند و باعث تغییر در ضربان قلب و فشار خون شود.ویپینگ نیکوتین همچنین ممکن است تولید شیر شما را کاهش دهد.

شما می توانید با اجتناب از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات در خانه یا ماشین خود، یا با کاهش مصرف سیگار یا با ترک سیگار، خطرات را برای کودک خود کاهش دهید.با این حال، برای افرادی که قادر به ترک سیگار نیستند، تغذیه با شیر مادر هنوز مفیدتر از شیر خشک است.اگر سیگار می کشید و می خواهید آن را ترک کنید، پزشک شما می تواند کمک کند.

جمع بندی

تغذیه مادر در دوران شیردهی به نوزاد و یا کودک ، یکی از مسائل بحث برانگیز و بسیار حساس است که می‌تواند سلامت مادر و کودک را تحت شعاع قرار دهد از این رو ، توجه به تغذیه مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است.

در این مقاله ، داروچی سعی کرده است بهترین راهکارها و مسائل مربوط به تغذیه مادر در دوران شیردهی را توضیح دهد تا والدین بتوانند بدون مشکل دوران شیردهی به نوزاد خود را بگذرانند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *