مراقبت از کودک, مقالات کودک و نوزاد

بهترین روش شستشو و ضد عفونی کردن ، شیشه شیر ، پستانک و سر شیشه شیر

شستشو و ضدعفونی کردن شیشه شیر ، پستانک و سر شیشه شیر-داروچی (1)

اهمیت شستشو پستانک و شیشه شیر

فهرست مطالب

شستشو پستانک و شیشه شیر نوزاد از موارد بسیار مهمی‌است که والدین و پرستاران کودک باید بدان توجه ویژه داشته باشند. شستشو پستانک باید به درستی صورت بگیرد و گرنه می‌تواند باعث ابتلاء کودک به انواع بیماری‌های گوارشی و عفونی شود.

از آنجا که یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های والدین موضوع ضد عفونی کردن پستانک است، بر آن شدیم تا این مقاله از داروچی را با هدف آموزش چگونگی ضدعفونی کردن شیشه شیر ، سر شیشه شیر و پستانک تهیه و تنظیم کنیم. این مقاله می‌تواند تا حدود زیادی به این سوال که چگونه شیشه شیر را ضد عفونی کنم؟ پاسخ دهد.

دلایل اصلی

دلیل شستشو و ضد عفونی کردن پستانک ، شیشه شیر و سر شیشه شیر

چنانچه شستشو پستانک و شیشه شیر  به روش صحیحی انجام نشود، ممکن است کودک دلبند شما در معرض برخی بیماری‌های روده‌ای و گوارشی قرار بگیرد. از همین رو، مادران جوان همیشه در پی یافتن پاسخ این سوال هستند که چگونه شیشه شیر را بشویم؟

این یک سوال ارزشمند است که پاسخ آن می‌تواند سلامتی کودک را تضمین کند. با دانستن نحوه‌ی جوشاندن شیشه شیر، طریقه شستن سر شیشه شیر نوزاد و …. می‌توان خطر بیماری‌هایی را که در ذیل فهرست می‌شوند، از بین برد.

  • آنفولانزای معده‌ای
  • ایجاد مسمومیت
  • اسهال و استفراغ
  • هپاتیت نوع اول یا a
  • روتاویروس

روش‌های موثر برای ضدعفونی و شستشو سر شیشه شیر و پستانک

شستشو و ضدعفونی کردن شیشه شیر ، پستانک و سر شیشه شیر-داروچی (2)

روش‌های ضد عفونی کردن سر شیشه و پستانک

ضد عفونی کردن با استفاده از آبجوش

اگر تصمیم دارید، شستشو پستانک و شیشه شیر را به صورت اصولی انجام بدهید، این متن را با دقت بخوانید!

بهترین روش برای شستشو شیشه شیر و پستانک جوشاندن آن است. برای این کار کافی است، آب را به جوش آورید. سپس پستانک و سر شیشه را درون آب جوش بیندازید. اجازه بدهید، پنج دقیقه پستانک و سرشیشه درون آب جوش باقی بمانند.

جوشاندن پستانک نوزاد و سرشیشه از قدیم متداول بوده و یک روش قدیمی ‌و آسان برای شستن سر شیشه شیر نوزاد است. اگر شیشه شیر را چند دقیقه بجوشانیم، تمامی ‌میکروب ها و آلودگی‌های روی سطح پستانک و سرشیشه کاملا پاک می‌شود.

ضد عفونی با استفاده از دستگاه ضد عفونی کننده

نحوه ی ضد عفونی کردن پستانک با دستگاه ضدعفونی کننده نیز مرسوم است. اگر در خانه دستگاه ضدعفونی کننده برقی دارید، نخست دستورالعمل آن را بخوانید چرا که نحوه ضد عفونی کردن شیشه شیر و پستانک با دستگاه فرق دارد. حتی ممکن است عملکرد دستگاه ها نیز با هم متفاوت باشند.

شستشو و ضدعفونی کردن شیشه شیر ، پستانک و سر شیشه شیر با دستگاه-داروچی (5)

ضد عفونی با استفاده از دستگاه ماکروویو

اگر می‌خواهید ضدعفونی پستانک را به وسیله ماکروویو انجام دهید، دستورالعمل استفاده از دستگاه را نیز بخوانید تا به بهترین و امن ترین شیوه سرشیشه و پستانک را ضدعفونی نمایید. توجه داشته باشید، پستانک و سرشیشه را برای مدت طولانی در دستگاه ماکروویو قرار ندهید.

شستشو-و-ضدعفونی-کردن-شیشه-شیر-در-مایکرو-ویو-،-پستانک-و-سر-شیشه-شیر-داروچی-(5)

شستشو و ضد عفونی با استفاده از ماشین ظرفشویی

چنانچه می‌خواهید شستشو سر شیشه شیر و پستانک را به وسیله دستگاه ماشین ظرفشویی انجام دهید، آنها را در قفسه بالایی ماشین قرار بدهید چراکه در قسمت پایین دستگاه گرمای بیشتری وجود دارد.

پیش از استفاده از ماشین ظرفشویی، مطمئن شوید که پستانک را می‌توان در ماشین ظرفشویی قرار داد. بررسی ها نشان داده است، برای این منظور می‌توان به دفترچه راهنمای شیشه شیر و یا پستانک مراجعه کرد.

بیشتر پستانک ها و سرشیشه ها را می‌توان با دستگاه شست اما گاهی پستانک‌هایی که از جنس لاتکس هستند برای این نوع شستشو مناسب نیستند.

شستشو شیشه شیر

شستشو شیشه شیر

تنها شستشو پستانک و شیشه شیر نباید ملاک قرار گیرد. بعد از شستشو لازم است  پستانک و سرشیشه را در مکانی تمیز و عاری از آلودگی نگه داشت.

بهترین مکان برای نگهداری این وسایل کیف‌های پلاستیکی زیپ دار است. شما می‌توانید این کیف‌های پلاستیکی زیپ‌دار را درون کیف خود گذاشته و از این که با دیگر لوازم داخل کیف برخورد و تماسی ندارند، آسوده خاطر باشید.

نحوه شستشو و ضد عفونی کردن شیشه شیر

در ادامه به نحوه شستشو و ضدعفونی کردن شیشه شیر می‌پردازیم. اقداماتی که در ذیل گفته می‌شود می‌تواند کاملا پستانک و سرشیشه را تمیز و ضدعفونی کند. به مادران و پرستارهایی که وظیفه مراقبت از سلامت کودک را به عهده دارند، توصیه می‌کنیم این نکات را جدی بگیرند.

این نکات عبارتند از :

  • حتما از یک اسکاج مخصوص برای شستشوی پستانک و سرشیشه استفاده کنید. قبل از هر کاری داخل یک لگن مقداری آب گرم ریخته و پستانک ، سرشیشه و حتی شیشه شیر کودک را درون آب گرم قرار دهید. بهتر است از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. پس از مدتی که لوازم کودک درون کف خیس خورد، آن را اسکاج کشیده و خوب آن ها را آبکشی نمایید.
  • شیشه کودک را قبل و پس از شستن خوب بررسی کنید که دارای جرم یا آلودگی و لک نباشد. اگر قسمت سرشیشه چسبناک باشد، به این معنی است که باید یک سرشیشه یا پستانک جدید جایگزین کنید.

روش‌های شستشو و ضد عفونی کردن شیشه شیر

  • جوشاندن،
  • قرار دادن در ماکروویو،
  • شستشو با مواد ضدعفونی،
  • قرار دادن در آب سرد،
  • استفاده از دستگاه ضدعفونی کننده برقی،
  • کمک گرفتن از دستگاه ضدعفونی کننده اشعه ماوراءبنفش،
  • قرار دادن در ماشین ظرفشویی،
  • استفاده از محلول رقیق شده سفید کننده و ضدعفونی کننده.

شستشو شیشه شیر برای بار اول

شستشو و ضدعفونی کردن شیشه شیر ، پستانک و سر شیشه شیر-داروچی (4)

استفاده از شیشه شیر برای اولین بار

چگونه پستانک نوزاد را ضدعفونی کنیم؟

این سوال متداولی است که بیشتر مادرها در پی پاسخ آن هستند. جالب است بدانید، بیشتر مادرها تصور می‌کنند، ضدعفونی کردن پستانک و سرشیشه تنها برای زمانی است که به دفعات از شیشه و پستانک استفاده شده است.

ضدعفونی کردن این لوازم به این موارد محدود نمی‌شود. شما وقتی سرپستانک می‌خرید، لازم است قبل از استفاده حتما آن را تمیز کرده و خوب آن را ضدعفونی کنید.

تصور کنید که این لوازم در پروسه تولید تا بسته بندی راه زیادی پیموده است. حتی اگر در تولید و بسته بندی آن دخالت دست هم در کار نبوده باشد، قرار گرفتن در مجاورت هوا و دستگاه ها و … باعث آلودگی آن شده است. لذا لازم است این لوازم را قبل از استفاده خوب تمیز کرده و ضدعفونی کنید.

شستشو و ضد عفونی کردن سر شیشه شیر و مراحل آن

شستشو و ضد عفونی کردن سر شیشه شیر

سه شیشه شیر یکی از اجزا بسیار مهم در شیشه شیر است که به دلیل قرار گیری آن در دهان کودک ، و همچنین داشتن تماس مستقیم با نوزاد ، ضد عفونی و تمیز کردن آن بسیار مهم است.

شستشو و ضدعفونی کردن سرشیشه شیر در تداوم سلامت کودک شما سهم دارد. اگر سرشیشه شیر به خوبی و با دقت شسته نشود، امکان تجمع میکروب در نواحی درزها، گودی ها و برآمدگی‌های سرشیشه بسیار زیاد است.

اگر از ابتدای این متن با ما همراه بوده باشید، درباره نحوه ی شستن شیشه شیر نوزاد، مطالبی آموخته اید. در ادامه باید گفت، اگر از دستگاه ضدعفونی کننده استفاده می‌کنید، حتما باید قبل از استفاده، لوازم کودک را به خوبی شسته و تمیز کنید. سپس این وسایل را درون دستگاه ماکروویو، دستگاه ضدعفونی کننده و … بگذارید.

شستشو-و-ضدعفونی-کردن-شیشه-شیر-،-پستانک-و-سر-شیشه-شیر-داروچی-(6)

مراحل شستشو و ضد عفونی کردن سر شیشه شیر

در این متن سعی شد، روش‌های صحیح شستشو و ضدعفونی کردن پستانک کودک را برایتان شرح دهیم. در ادامه باید به این نکته اشاره کنیم، برای استریل کردن لوازم شیشه و پستانک کودک نیازی به امکانات ویژه ای نیست.

این کار را می‌توان بسیار ساده و آسان انجام داد. مهم، دقت عمل در شستن است که باید مورد توجه قرار بگیرد. حتما پس از شستشو،  لوازم کودک را روی پارچه تمیز و خشکی قرار دهید.

خشک کردن پستانک و سرشیشه نیز اصول خود را دارد. پارچه ای که باید این وسایل را خشک کرد، باید تمیز و عاری از میکروب باشد. سپس لوازم کودک را در جایی امن و دور از میکروب بگذارید.

شستشو پستانک و شیشه شیر دارای پنج مرحله است که در ذیل می‌آید:

  • پستانک و سرشیشه را خوب بشویید،
  • اگر در پستانک و سرشیشه کودک خود نشانه‌هایی از ترک خوردگی یا سوراخ شدن دیدید، آن را دور بیندازید،
  • حتما هر از گاهی پستانک و سرشیشه را استریل نمایید،
  • لوازم کودک را در جریان هوا قرار داده تا خشک شوند،
  • پستانک را در مکانی تمیز و به دور از آلودگی قرار دهید.

جمع بندی

این مقاله از داروچی با هدف آموزش شستشو پستانک و شیشه شیر کودک تهیه و تنظیم شده است. اگر در خانه کودک پستانکی دارید که از شیشه شیر استفاده می‌کند، این متن می‌تواند به شما کمک کند که چگونه این وسایل را شسته و ضدعفونی کنید.

دقت کنید که تمیز کردن پستانک و سرشیشه کاری حساس و دقیق است که اگر به درستی انجام نشود، باعث مریض شدن کودک شما می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *