مقالات کودک و نوزاد, مراقبت از کودک

آیا پستانک ضرر دارد؟مضررات و فواید پستانک برای نوزادان و کودکان

همه-چیز-در-مورد-پستانک-،-مضررات-و-فواید-استفاده

مزایا و معایب پستانک یا عوارض و مضرات استفاده از پستانک را بشناسیم!

    این مقاله از داروچی درباره عوارض و مضرات استفاده از پستانک تهیه و تنظیم شده است و سعی دارد در خلال آن درباره فواید و مزایای آن نیز با شما گفتگو کند. اگر در خانه نوزادی دارید و در دادن یا ندادن پستانک به او مردد هستید و می‌خواهید بدانید آیا پستانک برای کودک ضرر دارد یا آیا پستانک مفید است؟، این متن به شما کمک می‌کند.

اما قبل از هر چیزی اجازه بدهید درباره این محصول توضیحاتی ارائه بدهیم. پستانک دارای نوکی لاستیکی یا سیلیکونی، یک سرپستان، بشقابک و حلقه است. بشقابک یا سپر پستانک سرپستان را از حلقه جدا می‌کند. این بشقابک به قدری بزرگ ساخته می‌شود که توسط نوزاد یا کودک بلعیده نشود.

تاریخچه پستانک به سال 1901 بر می‌گردد. این محصول توسط کریستیان دبلیو مینک طراحی و ساخته شد. این داروساز آمریکایی وسیله‌ای ساخت که باعث آرام شدن نوزاد می‌شد و از همین رو نام اختراع خود را آسایش دهنده نوزاد گذاشت.

در ادامه با داروچی همراه باشید.

انواع پستانک

فهرست مطالب

    برای این که بتوانیم درباره عوارض و مضرات استفاده از پستانک اطلاعات مفیدی ارائه بدهیم، لازم است قبل از آن درباره انواع آن، مطالبی را در اختیاز شما عزیزان بگذاریم.

این محصول دارای انواع مختلفی است که بنا به تقاضا و سلیقه نوزادان و والدین ساخته می‌شود. تولید کنندگان گاهی با قرار دادن چند نگین آن را لوکس و فاخر جلوه داده و گاهی با ساختاری فانتزی و عروسکی آن را زیبا و دلپذیر جلوه می‌دهند. یک نوع دیگر آن پستانک ارتودنسی و پستانک ضد رفلاکس است و مضرات پستانک را به حداقل می‌رساند.

انواع پستانک از نظر نوع سر پستانک

سری معمولی (بادامی):

نوک گرد برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، بسیار مناسب تر هستند، زیرا زبان نوزادی به طور طبیعی زیر قسمت شبیه ساز نوک سینه قرار می گیرد .(درست همانند زمانیکه کودک شیر می‌نوشد) این امر سبب راحتی و ایجاد اعتماد برای نوزاد می‌شود.

سری ارتودنسی:

سری ارتودنسی شیب بیشتری در دو ناحیه نوک داشته و اجازه تحرک بیشتری را به زبان نوزاد می‌دهد. پستانک اورتودنسی به گونه‌ای طراحی شده که از عدم هماهنگی دندان ها و مشکلات اورتودنسی در دندان‌ها جلوگیری کند.

این نوع از پستانک‌ها در انتها صاف و در قسمت بالایی انحنا دارد و به گونه‌ای طراحی شده که کمترین میزان آسیب را برای دهان ، فک و دندان‌های نوزاد و کودک به وجود آورد.

این نوع پستانک ، عوارض مربوط به پستانک را به حداقل می‌رساند.

انواع پستانک از نظر جنس سر پستانک

سیلیکون

 عمومی ترین ماده برای تولید پستانک سیلیکون است. شستشوی سیلیکون بسیار ساده بوده و مزیت ‌آن ، عدم گرفتن بود به خود است.همچنین این نوع پستانک را می‌توان با خیال راحت در ماشین ظرفشویی قرار داد تا شسته شود. مگر این که روی بسته بندی عدم این قابلیت ذکر شده باشد.

لاتکس

لاتکس نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به سیلیکون دارد. به همین دلیل خیلی از کودکان این نوع پستانک را ترجیح می‌دهند. ولی پستانک از جنس لاتکس به دلیل نرم بودن، زودتر کهنه و خراب می‌شود.

پلاستیک

امروزه از پلاستیک کمتر در تولید سری پستانک استفاده می‌شود. با این حال مزیت این نوع پستانک ، دوام بالای آن در عین حال شستشوی آسان آن است.

از دیگر نقاط ضعیف پستانک‌های پلاستیکی خراش دیدن و ایجاد ناهمواری روی آن است که به مرور زمان می‌تواند به بافت دهان نوزاد و کودک آسیب برساند.

 عوارض-و-مضرات-استفاده-از-پستانک؛-آیا-پستانک-بد-است؟

 عوارض و مضرات استفاده از پستانک؛ آیا پستانک بد است؟

حال پس از آشنایی با انواع پستانک نوبت به آشنایی با عوارض و مضررات استفاده از پستانک می‌رسیم.

درباره عوارض و مضرات استفاده از پستانک حرف و حدیث بسیار است. به عنوان مثال گفته می‌شود؛ استفاده از پستانک ضرر دارد زیرا ممکن است کودک به پستانک وابستگی زیادی پیدا کند. این که پستانک برای نوزاد ضرر دارد، امری واضح است اما در برابر مزایایی نیز دارد.

 یکی از مواردی که نشان می‌دهد، پستانک برای بچه ضرر دارد، ترک کردن آن است که معمولا دردسرهای بسیاری را بر والدین تحمیل می‌کند. در قبال این سوال که پستانک برای نوزاد چه ضرری دارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد که پستانک می‌تواند در دراز مدت در شکل فک و رشد دندان‌ها و حتی تکلم او تاثیر منفی داشته باشد.

یکی دیگر از مضرات استفاده از پستانک ناشناخته ماندن دلیل اصلی گریه نوزاد است. همچنین، نوزادی که با کمک پستانک به خواب می‌رود شاید در موقعیتی قرار بگیرد که نتواند بدون این وسیله به خواب رود. از همین رو در خوابیدن طبیعی نوزاد اختلال وارد می‌شود.

دلیل استفاده از پستانک

با این که عوارض استفاده از پستانک بر همه شناخته شده ، اما گاهی والدین مجبور به استفاده از آن می‌شوند و دائم از اطرافیان می‌پرسند؛ پستانک برا بچه ضرر داره؟ آیا پستانک خوب است؟  تجربه نشان داده است در کنار همه مزایایی که این وسیله برای کوتاه مدت دارد، می توان به سوالات متعدد چنین پاسخ داد که حتما در دراز مدت پستانک برای کودک ضرر دارد.

 شاید یک دلیل مهم استفاده از آن نیاز کودک به مکیدن بیشتر باشد. در برخی از نوزادان عادت به مکیدن دیده می‌شود.

 حتی در زمان جنینی نیز کودک علاقمند به مکیدن انگشت شست خود است. اگر این نیاز برآورده نشود، مادر مجبور به شیر دادن بیش از نیاز می‌شود. همین امر باعث پری معده و پس دادن شیر اضافه توسط نوزاد می‌گردد.

گاهی نیز دلیل استفاده از پستانک تنها به خاطر برخی فوایدی است که در این نوع محصول دیده می‌شود. اگر ما را همراهی کنید در ادامه به برخی از فواید استفاده از پستانک نیز مطالبی ارائه خواهیم کرد.

عوارض مضرات استفاده از پستانک و رابطه آن با برخی از بیماری‌ها

در متن فوق به طور ضمنی به عوارض و مضرات استفاده از پستانک اشاره شد. در ادامه باید دید آیا بین پستانک و عوارض برخی بیماری‌ها رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.  حتما شما نیز درباره پستانک فواید و مضرات آن مطالبی از اطرافیان خود شنیده‌اید. این که پستانک ضرر دارد یا نه نیاز به یک تحقیق مفصل و همه جانبه دارد تا به خوبی عوارض و فواید آن بر همه آشکار شود.

تاثیر استفاده از پستانک بر روی دندان و فک

عوارض استفاده از پستانک بر روی دندان‌ها و فک نوزاد ثابت شده. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که بالاخره پستانک مفید است یا مضر باید به شما بگوییم متاسفانه مکیدن طولانی مدت پستانک می‌تواند در رشد فک تاثیر بگذارد.

همین امر  باعث می‌شود، در نهایت دندان‌ها در هنگام رویش مرتب و منظم نباشند. حتی گزارش شده است پستانک می‌تواند باعث جلو آمدن غیر طبیعی فک بالایی شود.

ر چنین شرایطی دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نخواهند گرفت. اگر از یک دندانپزشک بپرسید که پستانک برای نوزاد مفید است یا مضر حتما به شما خواهند گفت؛ منافع کوتاه مدت استفاده از پستانک نمی‌تواند جلوی مضرات طولانی مدت آن را بگیرد! شاید چند صباحی کودک دلبند شما با مکیدن پستانک آرام باشد اما در نهایت داشتن فکهای غیرطبیعی و دندان‌های نازیبا تا آخر عمر با او باقی خواهد ماند.

تاثیر-پستانک-روی-دندان-و-فک-کودک

پستانک و ایجاد نفخ

یکی دیگر از عوارض و مضرات استفاده از پستانک، ایجاد نفخ در نوزادان است. وقتی نوزاد شروع به مکیدن پستانک می‌کند این احتمال وجود دارد که هوا وارد سیستم گوارشش شده و باعث ایجاد نفخ و دل درد شود.

 اگر بشقابک پستانک دهان نوزاد را کیپ نکند، احتمال ورود هوا به دهان نوزاد بسیار زیاد است. گاهی نیز پستانک بر اثر مکیدن زیاد ممکن است سوراخ شود و همین امر باعث نفخ شود. بنابراین می‌توان با قطعیت نظر داد که پستانک برای نفخ نوزاد خوب نیست.

رابطه پستانک با کولیک نوزاد

در برابر موضوع عوارض و مضرات استفاده از پستانک، گاه فوایدی نیز به چشم می‌خورد که انصافا نمی‌توان از کنار آن به راحتی عبور کرد. در بین انواع مختلف پستانک، از نقش پستانک ضد کولیک نمی‌توان غفلت کرد.

این نوع پستانک‌ها که به پستانک ارتودنسی نیز مشهور هستند، به نوعی طراحی شده‌اند که به راحتی می‌تواند جلوی ورود هوا را بگیرد. بشقابک این نوع پستانک‌ها متناسب با گردی دهان و فک نوزاد طراحی شده است و کیپ تا کیپ روی دهان قرار می‌گیرد. جنس پستانک نیز به گونه‌ای است که سوراخ نمی‌شود.

اگر نوزاد شما کولیک دارد می‌توانید از این نوع پستانک‌ها به او بدهید. بسیاری از پزشکان به نقش پستانک و کولیک نوزاد معتقدند و استفاده از پستانک را یک راه مطمئن برای آرام کردن نوزاد می‌دانند. نوزادان از آنجا که علاقه زیادی به مکیدن دارند، با دادن پستانک می‌توان نیاز آنها را برطرف کرد. ضمن این که با مکیدن مداوم حواس نوزاد به دل دردی که دارد پرت می‌شود.

رفلکس و پستانک

اگر بخواهیم از کنار عوارض و مضرات استفاده از پستانک بگذریم باید به این نکته اشاره کنیم که پستانک رفلاکس نوزاد را بهبود می‌دهد. شاید تعجب کنید اگر بگوییم پستانک برای بچه‌های رفلاکسی بسیار مفید است.

در واقع نوزاد با مکیدن پیوسته پستانک آب دهانش بیشتر ترشح می‌شود، همین امر اسید معده او را کم می‌کند. امروزه دادن پستانک به نوزادان رفلاکسی بسیار مرسوم است. لذا با قاطعیت می‌توان گفت که پستانک و رفلاکس نوزاد با هم در ارتباط هستند. در حقیقت پستانک در نوزادان رفلاکسی یک نوع آرامبخش بوده و دل درد او را بهبود می‌دهد.

پستانک می تواند کودک را آرام نگه دارد.

عفونت گوش و عوارض و مضرات استفاده از پستانک

استفاده از پستانک عفونت گوش را به همراه دارد. پزشکان معتقدند، پستانک  مکیدن موجب بروز عفونت گوش میانه در بچه می شود.  با این که مکیدن پستانک و عفونت گوش امروزه برای برخی از والدین امری واضح است با این همه یک مسیر آسان و بی‌دردسر برای آرام کردن نوزاد تلقی می‌شود.

اگر والدین به موضوع ارتباط پستانک و عفونت گوش میانی توجه نکنند، چه بسا که نوزاد در خوردن شیر مادر بی‌رغبت شده و مشکلات بیشتری برای او ایجاد شود.  خطر مبتلا شدن به این بیماری در کودکانی که از پستانک استفاده می‌کنند، بیشتر است.

این امر می‌تواند به دلیل ارتباط گوش و حلق و بینی باشد. از طرفی در هنگام خوردن پستانک دهان به شکل نیمه باز باقی می‌ماند و ورود باکتری به دهان و گوش نوزاد بیشتر می‌شود.

عفونت-گوش-استفاده-از-پستانک

فواید استفاده از پستانک

در  ادامه عوارض و مضرات استفاده از پستانک می‌رسیم به موضوع فایده پستانک! فایده ی پستانک در کنار همه مضرات و باید و نبایدهای آن امری شناخته شده است. شاید شما هم این جمله را از زبان بسیاری از مادرها شنیده باشید؛ پستانک واسه نوزاد خوبه!

شاید دلیل این اصرار در این باشد که واقعا نوزاد با مکیدن پستانک به آرامش می‌رسد و اجازه می‌دهد تا مادر کمی استراحت کرده و به دیگر اموراتش بپردازد.

دلیل استفاده از پستانک را برایتان فهرست می‌کنیم. این که پستانک چه فایده ای دارد، تصمیمی است که آن را به عهده شما می‌گذاریم:

  • پستانک می‌تواند ناراحتی و بی‌قراری کودک را از بین ببرد،
  • برخی از نوزادان با مکیدن پستانک خوشحالتر به نظر می‌رسند،
  • پستانک می‌تواند حواس نوزاد را به دل دردی که دارد پرت کند،
  • پستانک نوزاد فواید بسیاری دارد من جمله می‌تواند به او خوابی عمیق و آرام بخش بدهد،
  • کودک را در طول روز آرام و صبور نگه می‌دارد

پستانک خوب است یا بد؟

اگر از ابتدای این مقاله داروچی را همراهی کرده باشید، درباره عوارض استفاده از پستانک و همچین فواید استفاده از آن مطالبی آموختیم. با این همه این سوال به قوت خود باقی است؛ آیا پستانک برای بچه خوب است؟

 خوب یا بد بودن پستانک در هیچ سایت و منبعی به صراحت بیان نشده است. بسیاری از والدین معتقدند پستانک برای بچه خوب است ؛ زیرا باعث می‌شود تا نوزاد خواب نسبتا عمیقی داشته باشد. حتی گزارش شده است که پستانک می‌تواند از مرگ ناگهانی در نوزادان جلوگیری کند.

با این همه وقتی درباره عوارض و مضرات آن مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که سوال بسیاری از مادران این است که بالاخره پستانک برا بچه مفید است یا نه؟ این قسم سوالات که در رابطه با فواید و مضررات این وسیله بامزه نوزادان پرسیده می‌شود،  می‌تواند پاسخ‌های متنوعی داشته باشد. به عنوان مثال پستانک واقعا می‌تواند به رشد کودکان نارس کمک کننده باشد. شاید تعجب کنید، اما کودکانی که در هفته سی و هفتم بارداری مادرانشان متولد شده‌اند، با مکیدن پستانک رشد خوبی داشته‌اند.

به-کودک-پستانک-به-دهیم-یا-ندهیم؟

به کودک پستانک به دهیم یا ندهیم؟

با این که درباره فواید و مضررات پستانک مطالب زیادی آموختیم و درباره عادت کردن نوزاد به آن هشدار دادیم، اما باز هم والدین از این وسیله استفاده می‌کنند.

 پاسخ به این سوال که پستانک برای بچه خوبه یا بد از سوی والدین می‌تواند سالهای سال تکرار شود و هر بار نیز پاسخ‌های مثبت و منفی زیادی در این باره ارائه شود.

 مسلما گاهی اوقات پستانک برای بچه خوبه و گاه نیز بهتر است که به صورت محدود و با رعایت بعضی از نکات آن را به کودکان خود بدهیم.

خطر استفاده از پستانک در خواب

در این مقاله در رابطه با فواید استفاده از پستانک صحبت کردیم، اما باید دید آیا پستانک خوردن کودک در خواب خطرناک است؟

برای نوزادانی که مکیدن آن‌ها را آرام می‌کند، پستانک وسیله‌ای خطرناک نیست حتی می‌تواند به هضم شیری که خورده‌اند کمک نیز بکند. پستانک خوردن نوزاد در شب می‌تواند مانع مرگ در هنگام خواب شود.

   با این همه تجربه ثابت کرده است اگر پستانک خوردن نوزاد در خواب ادامه پیدا کند و تبدیل به امری اعتیادآور شود، نوزاد می‌تواند والدینش را به دردسرهای بزرگتری بیندازد.

مثلا اگر پستانک نوزاد در خواب از دهانش بیرون بیفتد، می‌تواند با گریه و بی‌قراری‌هایش خواب را بر همه ساکنین خانه حرام کند.

جمع بندی

    در این متن درباره عوارض و مضرات استفاده از پستانک و همچنین فواید استفاده از آن صحبت کردیم. در فرصتی که پیش روی شما گذاشتیم، با فواید و سوالاتی که در این خصوص مطرح شده بود، نیز مباحثی مطرح کردیم.

 این که پستانک تا چه حد می‌تواند در تامین سلامت کودکان نقش داشته باشد و به او آرامش بدهد، بستگی به خود شما و کودکتان دارد.

اما توصیه بیشتر کارشناسان بهداشت کودک این است که پستانک را برای ماه‌های ابتدایی سن نوزاد در نظر بگیرید. مصرف دراز مدت پستانک باعث ایجاد ناهنجاری‌های کلامی و رشد نامرتب دندان‌ها می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *