مراقبت از کودک

آموزش جامع تعویض پوشک یکبار مصرف

آموزش-جامع-تعویض-پوشک-یکبار-مصرف-داروچی

تعویض پوشک نوزاد ، یکی از کارهای روزمره برای مادران و پدران بوده که گاها برای مادرانی که به تازگی مادر شده‌اند یا پدرانی که تا به حال این کار را انجام نداده‌اند می‌تواند کمی دشوار باشد. تعویض صحیح پوشک می‌تواند امری بسیار مهم باشد زیرا علاوه بر آسایش کودک در طول روز ، می‌تواند از انتشار آلودگی نیز جلوگیری کند. به همین دلیل این کار باید با دقت انجام شود.

در این مقاله ، کارشناسان داروچی سعی کرده‌اند به صورت جامع و سریع به ساده ترین روش ،تعویض پوشک نوزاد را آموزش دهند تا بتوانید به سرعت و به راحتی پوشک فرزند دلبند خود را تعویض کنید.

در ادامه با داروچی همراه باشید.

مرحله اول

فهرست مطالب

دست‌ها را بشویید:
 همان‌طور که می‌دانید پوست کودک بسیار حساس بوده و می‌تواند به‌سرعت آسیب ببیند به همین دلیل شستن دست‌ها قبل از فرایند تعویض پوشک می‌تواند بسیار مهم باشید.

پیش از انجام هر کاری ابتدا دست‌ها را با آب و صابون بشویید و در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید با استفاده از اسپری الکل دست‌ها را ضد عفونی کنید.

پس از شستشو در صورت لزوم  می‌توانید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

چگونه پوشک نوزاد را عوض کنیم

مرحله دوم

مراحل تعویض پوشک، گاهی برای بعضی از کودکان فرایندی خسته‌کننده و یا آزاردهنده است، به همین دلیل کاهش زمان این کار می‌تواند برای کودک بسیار خوشایند باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از شروع کار، تمامی اقلام موردنیاز را در دسترس خود قرار دهید.

به‌منظور انجام تعویض پوشک نیازمند تعدادی دستمال مرطوب، یک پوشک جدید هستید و این موارد را در دسترس خود قرار دهید.

مرحله سوم: آماده سازی پوشک جدید

نوزاد را روی سطح مناسب جهت تعویض پوشک بگذارید و پوشک جدید را مانند شکل باز کنید. بهتر است محل قرار گیری نوزاد ، تمیز و نرم باشد تا کودک دچار آزرگی نشود.

نکته : یک اشتباه رایج که معمولا در نصب پوشک جدید وجود دارد ،  قراردادن پوشک نو زیر نوزادی است که پوشک کهنه به تن دارد.

خیلی ازافراد جهت جلوگیری از انتشار مواد داخل پوشک کهنه ، این کار را به اشتباه انجام می‌دهند.اما باید در نظر داشت ، در صورت آلوده شدن پوشک جدید باید آن را دور انداخت. و از پوشک جدید استفاده کرد.

چگونه پوشک نوزاد را عوض کنیم
تعویض-پوشک-داروچی-

مرحله چهارم: جدا کردن پوشک قدیمی

تمامی چسب‌های کناری را باز کنید سپس قسمت جلویی پوشک را به سمت خودتان بکشید. با دستان خود پاهای کودک را گرفته و از روی پوشک بلند کنید. درصورتی‌که پوشک مرطوب است آنرا به‌آرامی به سمت خودتان بکشید و تا با بدن نوزاد تماس نداشته باشد.

نکته : زمانی که نوزاد را به سمت بالا می‌آورید باید باسن کودک به طور کامل از پوشک فاصله داشته باشد و هیچ برخوردی با سطح پوشک آلوده نداشته باشد.

پس از خارج‌کردن پوشک از زیر نوزاد، پوشک آلوده را از تماس با نوزاد دور نگه‌ دارید.

مرحله پنجم

با استفاده از دستمال مرطوب می‌توان ناحیه آلوده بدن کودک را تمیز کرد. در نظر داشته باشید، برای این کار دستمال مرطوب را از سمت جلوی بدن کودک به سمت پشت بدن بکشید.

نکته: در نظر داشته باشید که آلودگی ناحیه پشت به ناحیه جلویی نوزاد تماس پیدا نکند. این موضوع در پیشگیری ابتلای عفونت ادراری امری بسیار مهم است.

در هفته های اول دوران نوزادی بهتر است از دستمال پنبه ای ( کهنه بچه) آغشته به آب ولرم جهت تمیزکردن نهایی استفاده شود. یعنی به جای دستمال مرطوب از پارچه نرم پنبه‌ای آغشته به آب ولرم استفاده کنید. این امر در پیشگیری از ادرار سوختگی نوزاد بسیار موثر است.

چگونه پوشک نوزاد را عوض کنیم

مرحله ششم: خشک کردن بدن نوزاد

برای چند دقیقه کودک را در هوای عادی به صورت باز (همانند شکل) نگه دارید و بگذارید ناحیه پوشک کاملا خشک شود. این امر کمک شایانی به پیشگیری از وقوع ادرار سوختگی می‌کند.

نکته:در صورتی که ناحیه‌ای از بدن نوزاد دچار سوختگی شده است،  می‌توان با وازلین یا زینک اکساید بنیان دارو پوست را پوشش داده و سپس از پوشک نو استفاده کرد.

مرحله هفتم: بستن پوشک جدید

نیمه پوشک را مطابق شکل به زیر نوزاد گذاشته، در نوزاد پسر محل خروج ادرار را روبه‌پایین قرار داده و پوشک را روی شکم ببندید.

 

چگونه پوشک نوزاد را عوض کنیم
تعویض پوشک داروچی

مرحله هشتم

با یک‌ دست قسمت جلویی پوشک را روی شکم نگه داشته و با دست دیگر اطراف پوشک را روبه‌جلو آورده و به قسمت جلویی بچسبانید.

نکته: از سفت بستن پوشک خودداری کنید.

 

مرحله آخر

پوشک کهنه را تازده و از نزدیکی کودک دور کنید. برای این امر بهتر است ابتدا نوزاد را به مکان امن منتقل کرده و سپس پوشک آلوده را دور بیندازید. پس از دورانداختن پوشک قدیمی دستکش را دور انداخته و دست‌های خود را بشویید.

چگونه پوشک نوزاد را عوض کنیم

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم خیلی ساده و روان، شیوه صحیح تعویض پوشک یک‌بارمصرف را به شما همراهان عزیز آموزش دهیم تا بتوانید بدون داشتن علم اولیه این کار را انجام دهید. تا با آسودگی خاطر، به بهترین نحو آرامش را برای فرزند دلبندتان به ارمغان آورید.

داروچی همواره سعی می‌کند علاوه بر فروش محصولات با کیفیت و استاندارد ، به بهترین روش ممکن آموزش استفاده از این لوازم را نیز در اختیار مصرف کننده گرامی قرار دهد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *