مقالات کودک و نوزاد, مراقبت از کودک

همه چیز در مورد خواص صابون بچه مزایا و معایب آن

همه-چیز-در-مورد-خواص-صابون-بچه-مزایا-و-معایب-آن

اگر به تازگی صاحب یک نوزاد شده اید و یا مسئولیت نگهداری از کودک و یا نوزادی را برعهده دارید، باید مراقبت‌‌های خاصی را رعایت کنید. یکی از ارکان مراقبت از نوزادان، در نظر گرفتن پوست لطیف و حساس آن‌ها به هنگام شستشو است. شما باید به هنگام استحمام و شستشو از صابون مخصوص کودک استفاده کنید و از خواص صابون بچه غافل نشوید.

 کودکان صابون‌های مخصوص خود را دارند و صابون‌هایی با فرمول‌های اختصاصی برای کودکان طراحی شده که مناسب پوست لطیف و حساس کودکان هست. این صابون‌ها معمولاً برای پوست نوزادان حساسیت ایجاد نمی‌کند و مواد شیمیایی خشنی ندارند.

همچنین ترکیبات آن‌ها بسیار ملایم تر از صابون‌های بزرگسالان است. از آنجایی که بسیاری از پزشکان والدین را به استفاده از صابون مخصوص کودکان تشویق می‌کنند، استفاده از این صابون‌ها الزامیست. اما صابون کودک چه خواص و مزایایی دارد؟ انواع صابون بچه کدام است؟ در این مقاله از داروچی با تعریف صابون بچه و هر چیزی که مربوط به استفاده از صابون نوزاد باشد آشنا خواهید شد. با داروچی همراه باشید.

صابون بچه چیست؟

فهرست مطالب

صابون بچه با استفاده از فرمولاسیون خاصی که دارد مانع از ایجاد برخی عوارض برای کودکان می‌شود در واقع خواص صابون بچه برای کودکان بسیار است. این صابون‌ها معمولاً عاری از مواد شیمیایی خشن هستند و دارای اسیدهای چرب و پروتئین‌های خاصی هستند که در عین اینکه پوست نوزاد و کودک را پاکسازی می‌کنند، از ایجاد حساسیت جلوگیری می‌کنند.

اگر صابون مخصوص کودک به داخل چشم کودک برود از سوزش چشم جلوگیری می‌کند و یا پوست لطیف بدنشان پوسته پوسته و خشک نمی‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته از صابون فقط برای تمیز کردن انواع لباس و پارچه استفاده می‌شد و به هیچ وجه آن را روی پوست استفاده نمی‌کردند. چرا که در گذشته صابون‌ها را با استفاده از لیمو و روغن نباتی می‌ساختند که پوست را میسوزاند و این صابون‌ها اسیدی بودند.

اما به مرور زمان کاربرد صابون از شستن لباس به شستن پوست تغییر یافت. در هند ، یونان و کشورهای اسلامی استفاده از صابون برای شستن پوست بسیار رایج شد. در آن زمان از انواع روغن، گیاهان و خاک رس برای تهیه صابون استفاده می‌کردند. اما امروزه انواع صابون برای کودکان، بزرگسالان، صابون برای پوست‌های حساس، پوست‌های چرب و یا حتی صابون‌های مخصوص برای شستن لباس در بازار تولید می‌شود. در ادامه این مقاله با خواص صابون بچه بیشتر آشنا می شوید.

خواص صابون بچه چیست؟

بیشتر صابون‌هایی که برای بچه‌ها تولید می‌شود از مواد طبیعی تشکیل شده‌اند. استفاده از مواد طبیعی و ملایم از مهم ترین خواص صابون بچه است. این صابون‌ها دارای مواد مغذی مفیدی هستند که پوست نوزاد شما را تغذیه می‌کنند. شما باید به هنگام خرید محصولات مناسب برای کودک و بچه‌ها بسیار دقت کنید. چرا که تنها با یک بی‌دقتی کوچک ممکن است پوست لطیف آن‌ها را در معرض آسیب قرار بدهید.

 خواص صابون بچه باعث می‌شود که پوست نوزادان شما پس از استحمام همچنان شاداب و پر طراوت بماند. این نوع صابون چربی‌های مفیدی که روی پوست نوزاد وجود دارد را از بین نمی‌برد و آن‌ها را به خوبی حفظ می‌کند. در عین حال باکتری‌ها و سلول‌های مرده روی پوست نوزاد را پاکسازی کرده و پوست آن‌ها را از انواع آلودگی‌ها حفظ می‌کند. اما صابون بچه دارای چه ترکیباتی است؟ در ادامه با ترکیبات صابون بچه بیشتر آشنا میشوید.

خواص صابون بچه چیست؟

صابون بچه از چه موادی تشکیل شده است؟

در بالا با فواید صابون بچه آشنا شدید. اما صابون بچه از چه موادی تشکیل شده است؟ صابون بچه دارای یک پروتئین هستند که به آن  پروتئین شیر می‌گویند. پروتئین‌های شیر معمولا ویتامین e بالایی دارند. کاری که پروتئین شیر انجام می‌دهد این است که پوست کودک شما را رطوبت رسانی می‌کند و آن را به مدت طولانی نرم نگه می‌دارد.

از دیگر خواص صابون بچه و موادی که از آن‌ها در تهیه صابون بچه استفاده می‌شود می‌توان به انواع روغن مانند روغن نارگیل اشاره کرد. روغن نارگیل رطوبت را در پوست کودک حفظ کرده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. از آنجا که لایه اپیدرم پوست نوزادان بسیار نازک است، استفاده از صابون‌های مخصوص بزرگسالان و صابون‌های قوی باعث ایجاد حساسیت و واکنش در پوست آن‌ها شود. همچنین به خاطر داشته باشید از آنجایی که در تهیه صابون بچه از مواد ملایمی استفاده می‌شود، ممکن است قدرت پاک کنندگی بسیار بالایی برای بزرگسالان نداشته باشد. بنابراین بسیار ضروری است که خواص صابون بچه مخصوص کودکان است و صابون بزرگسالان نیز فقط باید برای افراد بزرگسال استفاده شود.

 از دیگر خواص صابون بچه، استفاده از روغن‌هایی مانند روغن آلوورا و اسطوخودوس در ترکیبات آن است که با پوست حساس کودکان بسیار سازگار است. همچنین به هنگام تهیه صابون مخصوص بچه حتما دقت کنید که این صابون دارای سدیم لوریل سولفات نباشد.

مضرات صابون بچه چیست؟

مضرات صابون بچه چندان زیاد نیست و فواید صابون بچه به مضرات آن میچربد! اما استفاده از آن، ممکن است به صورت نادر، عوارض پوستی مختلفی برای نوزادان و کودکان داشته باشد. از این عوارض می‌توان به ایجاد بثورات پوستی، خارش، قرمزی پوست، پوسته پوسته شدن و حتی ایجاد تاول در پوست نوزادان و کودکان اشاره کرد. در صورتی که چنین مواردی را مشاهده کردید، مصرف صابون بچه را قطع کنید و حتما در نزدیک ترین زمان به یک پزشک مراجعه نمایید.

همچنین برای اینکه از مضرات صابون بچه در امان باشید بهتر است چند نکته بسیار مهم را به هنگام خرید صابون بچه رعایت کنید. اول اینکه صابون‌هایی را خریداری کنید که دارای رایحه‌های بسیار تند و تیز نباشند. چرا که صابون‌هایی که رایحه‌های بسیار زیادی دارند، ممکن است از ترکیبات شیمیایی مختلفی در ساخت آن‌ها استفاده شده باشد. همین ترکیبات باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در کودکان شما می‌شود.

نکته دیگر این است که قبل از خرید صابون بچه و استفاده از خواص صابون بچه به مواد تشکیل دهنده روی آن دقت کنید و از خرید صابون‌هایی که در ترکیبات آن‌ها سولفات، پارابن و الکل به کار رفته است به طور جدی خودداری کنید.

این ترکیبات به پوست حساس نوزاد و کودک شما آسیب میرساند و ممکن است باعث ایجاد حساسیت، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست لطیف فرزند دلبندتان بشود. بهترین حالت این است که صابون‌هایی را خریداری کنید که در ترکیبات آن‌ها از مواد گیاهی و طبیعی استفاده شده باشد و دارای عطر و رایحه ای ملایم باشند.

مضرات-صابون-بچه-چیست؟

آیا خواص صابون بچه، برای بزرگسالان نیز صدق می‌کند؟

حتما بارها شنیده اید که خواص صابون بچه بسیار است و بزرگسالان نیز می‌توانند از آن استفاده کنند! اما این ادعا تا چه اندازه درست است؟ استفاده خودسرانه بزرگسالان از محصول کودکان می‌تواند عوارضی برای آن‌ها داشته باشد. بیشتر محصولاتی که مخصوص کودکان و بچه‌ها هستند برای افراد بزرگسال کار نمی‌کند.

به طور مثال صابون مخصوص کودک به گونه‌ای طراحی شده است که باعث تقویت ترشح چربی در پوست کودکان می‌شود. چرا که پوست کودکان چربی زیادی ترشح نمی‌کند و خاصیت صابون بچه به گونه ای است که این کمبود را جبران می‌کند.

از طرفی پوست بزرگسالان دارای منافذ بزرگتر و بیشتری هست که چربی از آن تولید می‌شود. بنابراین هنگام استفاده از صابون مخصوص کودک احساس خواهید کرد که پوستتان چرب‌تر شده است. همچنین این محصولات منافذ شما را به خوبی تمیز نمی‌کنند. برعکس باعث می‌شوند که رسوبات بیشتری وارد منافذ شما شده و باعث ایجاد آکنه و جوش‌های ریز و درشت بسیاری می‌شوند.

پس خواص صابون بچه تنها برای بچه‌ها و تعداد کمی از بزرگسالان است و شما به پاک کننده‌های قوی تری نیاز دارید تا پوست خود را پاکسازی کنید. همچنین یکی از مواردی که ممکن است شما را به استفاده از صابون مخصوص کودک ترغیب کند بوی خوش محصولات و صابون‌های مخصوص کودک هست. معمولاً محصولات مراقبتی که برای نوزادان تولید می‌شود دارای عطرهای خاصی هستند که همه ما این عطرها را دوست داریم. اما اگر پوست شما مستعد التهاب باشد، استفاده از صابون‌های معطر کودکان برای شما توصیه نمی‌شود.

آیا-خواص-صابون-بچه،-برای-بزرگسالان-نیز-صدق-می‌کند؟

افراد با چه پوستی می‌توانند از صابون بچه استفاده کنند؟

خواص صابون بچه بسیار است اما صابون مخصوص کودک نمی‌تواند مشکلات پوستی شما را درمان کند. چرا که معمولاً نوزادان و کودکان هیچ گونه مشکل پوستی ندارند! اما به طور کلی اگر پوست معمولی دارید که منافذ بزرگی روی آن وجود ندارد و مستعد جوش زدن و التهاب نیستید، می‌توانید از صابون مخصوص کودک و محصولات کودکان استفاده کنید و پوست شما با چنین محصولاتی کنار خواهد آمد. همچنین افرادی که دارای پوستی خشک هستند می‌توانند با خیال راحت تری از صابون بچه استفاده کنند.

 اما اگر دارای پوست مشکل‌دار هستید. به طور مثال آکنه دارید و یا  پوستتان بسیار چرب است استفاده از محصولات کودک و صابون مخصوص کودک اتلاف وقت است. شما باید درمان‌های مناسب با پوست و سن و سال خود را دریافت کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید.

راهنمای خرید بهترین صابون بچه

برای خرید بهترین صابون بچه باید نکات متعددی را در نظر داشته باشید. یکی از مهمترین مواردی که به هنگام خرید صابون بهترین صابون بچه باید به آن توجه کنید ترکیبات آن است. باید دقت کنید که ترکیبات استفاده شده در صابون کودک ملایم و طبیعی باشد و در ساخت آن‌ها از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد. قبل از خرید صابون بچه نوشته‌های روی آن را بررسی کنید و ببینید که مواد سازنده آن چیست. بهتر است صابون‌هایی را تهیه کنید که دارای موادی مانند آلوورا، روغن آرگان، اسطوخودوس، شیر، جو دوسر و ...  باشد.

 از دیگر نکاتی که برای خرید بهترین صابون بچه باید به آن دقت کنید، ملایم بودن آن است. از آنجا که پوست کودکان بسیار لطیف و حساس است باید از صابون‌هایی استفاده کنید که علاوه بر اینکه بدن کودک را به خوبی پاک می‌کند، چربی طبیعی و سالم کودک را از بین نبرد. بنابراین بهترین صابون بچه، صابونی است که ملایم باشد و باعث خشکی بیش از حد پوست کودک دلبندتان نشود.

صابون بچه بدون سولفات تهیه کنید

در میان انواع صابون بچه، آن دسته از صابون‌هایی که کف قابل توجهی از خود تولید نکنند بهتر است. چرا که ماده‌ای به نام سولفات در صابون‌ها وجود دارد که باعث افزایش کف هنگام استفاده می‌شود. از طرفی صابون مخصوص بچه نباید سولفات داشته باشد. سولفات عوارض جانبی بسیاری دارد. مثلا باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن ضعیف شود. این ماده همچنین به عنوان لایه بردار عمل می‌کند و ممکن است پوست کودک را ملتهب کند. حتی به بزرگسالان توصیه می‌شود همیشه از شامپوی سولفات دار استفاده نکنند. چراکه این شامپوها چربی طبیعی مو را از بین برده و به مرور زمان باعث خشکی مو می‌شوند.

اگر می‌خواهد از خواص صابون بچه به طور کامل بهره مند شوید، صابون‌هایی را تهیه کنید که عطر و بویی نداشته باشند. اما این روزها معمولا اکثر صابون‌های بچه عطر و بو دارند. بنابراین اگر مجبور به خرید صابون عطر دار شدید، آن‌هایی که عطر ملایمتری دارند را استفاده کنید. این صابون‌های ضرری ندارند و به علاوه پس از استفاده، بدن کودک شما بویی بسیار ملایم و خوشایندی خواهد گرفت.

جمع بندی

در بازار انواع مختلف صابون بچه وجود دارد که با توجه به بودجه و نوع نیاز پوست کودک خود، می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید و از خواص صابون بچه بهره مند شوید. از جمله صابون‌های بچه که در بازار وجود دارد میتوان به صابون سی گل، جانسون، فیروز، دیترون، شکوه،  وی کر و... اشاره کرد. هر کدام از این صابون‌های مخصوص بچه  سازگار با پوست حساس کودکان و نوزادان طراحی شده اند. از آنجایی که پوست کودکان بسیار لطیف و حساس میباشد، بسیار مهم است که از همان ابتدا و از بدو تولد بدون کودک خود را تنها با صابون مخصوص بشویید.

همچنین به مادران محترم توصیه می‌کنیم که حتماً تجربه شخصی خود در استفاده از صابون کودک را اولویت قرار دهید و تنها به نظرات دوستان و آشنایان خود بسنده نکنید. چرا که ممکن است صابونی که روی پوست کودک شما سازگار است، باعث ایجاد حساسیت در پوست کودکی دیگر شود. در این مقاله از داروچی شما با خواص صابون بچه، ترکیبات این صابون و مضرات استفاده از آن آشنا شدید. اگر به تازگی صاحب فرزندی شده اید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *